
Снимка: Wikimedia Commons
Навършиха се 10 години от публикуването на една снимка на рокля, която придоби размерите на феноменално явление. Помните я, нали? Да, да, същата, за която някои казваха, че е бяло-златна, а другите я виждаха като синьо-черна. За първи път светът я видя в социалната мрежа Tumblr на 26 февруари 2015 г. Снимката разби всички интернет рекорди по коментиране в нощта, когато BuzzFeed пуска анкета по темата. Само в Туитър за една седмица мненията бяха 10 милиона.
Как и къде започва всичко
През февруари 2015 г., около седмица преди сватбата на Грейс и Кийр Джонстън от Колонсей, Шотландия, майката на булката, Сесилия Блийсдейл, снима една рокля в Cheshire Oaks Designer Outlet северно от Честър, Англия. Блийсдейл смята да е с нея в деня на сватбата на дъщеря си и изпраща снимката на Грейс. Роклята е синя с черна дантела. Грейс обаче каза на майка си, че я вижда като бяла със златна дантела, пише The Guardian в статия отпреди 9 години.
Грейс пуска снимката във Facebook, приятелите й завързват див спор за разцветката. За една седмица обсъдането става известно в Колонсей, малка островна общност.
В деня на сватбата, Кейтлин Макнийл, приятелка на младоженците, трябвало да пее на тържеството с групата си. Но музикантите почти забравят за задълженията си да развличат гостите, защото са заети да спорят. На 26 февруари, Макнийл публикува отново снимката в своя блог в Tumblr като създава още една трибуна за обществена дискусия около изображението.
Светът обсъжда прословутата рокля във всички социални мрежи. Обсъжданията текат на английски, испански, португалски, японски, китайски, тайландски и арабски. Една провинциална случка става мащабен международен феномен.
Ефектът на лавината
Том Крист, по онова време директор на Tumblr, отговарящ за съдържанието, си спомня, че в своя пик страницата със снимката на роклята е получавала 14 000 гледания в секунда (или 840 000 на минута), доста над нормалните стойности, припомня BBC.
В Twitter потребителите създават хаштагове #whiteandgold, #blueandblack и #dressgate, за да обсъдят задълбочено мненията си относно цвета на роклята и теориите около техните аргументи. Туитовете се сипят по 11 хиляди в минута. Washington Post описва спора като „драмата, която раздели една планета“. Някои статии с ирония коментират, че роклята може да предизвика екзистенциална криза относно природата на видимото и действителността или че обсъждането може да навреди на междуличностните отношения. Други анализират защо хората водят толкова голям спор по привидно маловажен въпрос.
Знаменитости с голям брой последователи в Twitter също започват да коментират. Туит на Тейлър Суифт, в който тя споделя, че вижда роклята като синя и черна, е препубликуван 111 134 пъти и харесан 154 188 пъти. Ким Кардашиян твърди, че я вижда като бяло-златиста, а съпругът й Кание Уест – като синьо-черна. В крайна сметка роклята е обект на 4,4 милиона туита в рамките на 24 часа.
Бизнес
Роклята е проектирана и произведена от Roman Originals. В Обединеното кралство, където започва феноменът, Иън Джонсън, мениджър на Roman Originals, научил за фурора, произведен от неговата дреха от Facebook: „Бях доста шокиран. Просто се засмях и казах на съпругата, че е по-добре да се захвана за работа“.
Бизнеси, които нямат нищо общо с облеклото или дори с шивашката индустрия, разбира се, яхват вълната и използват феномена в социалните медии за реклама. От Adobe се хвалят, че някой експерт е използвал приложенията им, за да изолира цветовете на роклята. Pizza Hut пуска снимки на пица в бяло-златни цветове.
Бен Фишър от New York Business Journal съобщава, че интересът към първата статия за роклята показва вертикален растеж вместо типичната камбановидна крива на вирусен феномен. Това кара мениджърите на BuzzFeed да възложат на два редакторски екипа да създадат допълнителни статии за роклята, за да стимулират рекламни приходи. До 1 март оригиналната статия на BuzzFeed е получила над 37 милиона гледания.
Реалните цветове
Основният цвят на роклята е потвърден официално като кралско синьо от търговеца на дребно Roman Originals. В продажба са били и версиите на дрехата в три други цвята (червено, розово и слонова кост, всеки с черна дантела). Няма модел в бяло и златно по онова време. За 30 минути всички налични рокли са продадени през сайта на Roman Originals.
До 1 март над две трети от анкетираните потребители на BuzzFeed отговарят, че роклята е бяла и златна. Някои предполагат, че роклята сама променя цветовете си. Медиите отбелязват, че снимката е преекспонирана и има лош баланс на бялото, което води до измиване на цветовете – причината поради която хората я виждат в бяло и златисто.
Научни обяснения
И до днес няма единно мнение защо роклята предизвиква толкова противоречиви възприятия. Невролозите Бевил Конуей и Джей Нийц вярват, че те са резултат от това как човешкият мозък възприема цвета и хроматичната адаптация. Конуей вярва, че това е свързано с начина, по който мозъкът обработва различните нюанси на дневното небе: „Вашата зрителна система гледа това нещо и вие се опитвате да отхвърлите хроматичното отклонение на оста на дневната светлина ... хората или отхвърлят синята страна, в който случай виждат бяло и златно, или отхвърлят златната страна, в който случай завършват със синьо и черно.“
Нийц допълва: „Предполага се, че нашата зрителна система изхвърля информация за осветителя и извлича информация за действителното отразяване... но аз съм изучавал индивидуалните разлики в цветното зрение в продължение на 30 години и това е една от най-големите индивидуални разлики, които някога съм виждал.“
Според Пол Нокс от университета в Ливърпул това, което мозъкът анализира като цвят, може да бъде повлияно от устройството, на което се гледа снимката, или от собствените очаквания на зрителя.
The Journal of Vision, научно списание за изследване на зрението, посвещава специален брой на роклята. В него е публикувано проучване с 1400 участници. Данните сочат, че 57% виждат роклята като синя и черна, 30% я виждат като бяла и златна, а 11% я виждат като синя и кафява. Два процента съобщават за други цветове. Сред настояващите, че роклята е в бяло и златисто преобладават жени и възрастни хора. Но ако помещението, където се показва роклята е с изкуствено жълто осветление, почти всички участници я виждат в черно-синьо.