
Откриването на Суецкия канал, 1869 г., Рисунка: Wikimedia.org
Вирус, видим само през най-мощните микроскопи, и огромен контейнеровоз, заседнал в Суецкия канал, видим от космоса, подчертават колко крехка може да бъде глобалната търговска система в най-неподходящия момент. Бизнесът вече не държи големи запаси от материали, стоки, суровини и части заради големите разходи. Вместо това разчита на редовни и дори ежедневни пратки на това, което е необходимо за производството, търговията и услугите.
Японският автомобилен гигант Toyota разработи точно навреме логистична система за намаляване на разходите по веригата на доставки и моделът е универсално приет. Но той има потенциално ключово слабо място - достатъчно е само едно звено да не сработи, за да се прекъсне добре смазаната машина и всичко да рухне. Това стана ясно след засядането на огромния контейнеровоз в Суецкия канал, който блокира един от най-важните корабни канали в света за една седмица, до освобождаването му в понеделник. Суецкият канал осигурява пряк път за всичко - от петрол до промишлени стоки и добитък в движението им между Азия и Европа и всяка спънка от какъвто и да е характер създава главоболия за търговците на дребно и доставчиците по целия свят.
Наложените заобиколни маршрути на корабите забавиха доставките с осем дни.
„Това отново показва крехкостта на тази много сложна, дълга верига на доставки“, каза Ян Голдин, професор в Оксфордския университет. Никой не разполага с неща от цял свят в наличност, те пристигат в деня, в който имате нужда" - пояснява професорът.
Пандемията от коронавируса вече беше принудила компаниите да се замислят за своите вериги за доставки, предвид огромното прекъсване, особено в началото на миналата година. Производството на автомобили е прекъснато по целия свят поради недостиг на полупроводници. Търсенето им е огромно, заради пандемията нарасна и търсенето на ключови микрочипове, използвани в потребителската електроника. (Пожар този месец в завод на японския производител на чипове Renesas заплаши да задълбочи недостига на полупроводници.)
Сега „устойчивост и сигурност" е слоганът, зад който застават повече от доставчиците. Както и стремеж стоката да не пристига много от далеч, за да се сведе до минимум въздействието на блокировките и ограниченията, наложени от мерките за овладяване на пандемията.
Според Стивън Инес, главен стратег на световните пазари в Axi, подобни инциденти по международната верига за доставки вероятно ще намалеят с времето. „Четвърта индустриална революция", задвижвана от технологиите „се очаква да направи местното производство ефективно и да премахне неефективните и скъпи вериги за доставки", каза Инес.
Правителствата са си научили урока от хроничния недостиг на медицинско оборудване, чието производство е било преместено почти изцяло в офшорки, най-вече в Китай и Азия, за да се възползват индустриалците от по-евтината работна ръка там. Цената, която трябваше да се плати, когато кризата избухна, надвиши обаче тези „дребни сметки" за икономии. възникна остра социална и политическа реакция, тъй като болниците изнемогваха от липса на елементарни неща от първа необходимост. Обществеността поиска спешни действия от страна на властите.
Последните тенденции след всичко преживяно са, че правителствата и бизнесът връщат производството у дома, където може да е по-скъпо, но поне е по-сигурно.
Начинът, по който еволюира пандемията, вероятно ще окаже допълнителен натиск върху глобалните транспортни връзки.