Учителят Наталия Сотирова: Засилените мерки в училище стресират децата, дори са вредни за здравето
„Министерството на здравеопазването се оправдава с някаква имагинерна епидемиологична обстановка”
Новата учебна година стартира присъствено, но с въведени извънредни мерки за безопасност. Вие сте член на една от групите във фейсбук за „Нормално училище без маски и страх” и не криете, че сте против мерките. Бихте ли разяснили защо?
Когато се налагат такива ограничения, трябва да са добре аргументирани, а в случая аргументацията е заменена с „така трябва” и заповеди, спускани от Министерството на здравеопазването, оправдавани с някаква имагинерна епидемиологична обстановка. Колко е опасен и смъртоносен този вирус е вече ясно за всеки здравомислещ - при продължаващи трети месец ежедневни протести в столицата, на които се събират хиляди български граждани, трябваше болниците да са препълнени...
Намесването и на голяма доза политика в цялата тази история окончателно ме убеди, че този вирус, който е просто поредният грипен такъв, се използва много умело с някаква икономическа и политическа цел.Защо трябва да се носят предпазни маски? Фактът, че в заповедта на министъра на здравеопазването е написано, че вместо маска може да се носи шал, кърпа и пр. е достатъчно, за да стане ясно, че това е пълна безсмислица. Маските дори са вредни – те ограничават количеството кислород, постъпващ в организма при дишане, което води до замайване и дори до припадане. Маската пречи и на нормалната комуникация между хората, а при децата вече ще е и стресираща, защото е символ, който държи детето в страх, че може да му се случи нещо много лошо, ако не е с този намордник на устата.
Разделянето на учениците също е необмислена мярка. В едно семейство, в един апартамент живеят деца, които в училище не трябва да са заедно? Пълна лудост…Живея близо до парк и виждам как много от нашите учениците се събират там на групи, играят, разговарят, правят щуротии, характерни за възрастта им. Ние обаче трябва да ги разделим в училище, за да ограничим заразата с някакъв имагинерен вирус....
Изолаторите са тема, която здраво ме ядосва. Този, който е измислил това, явно изобщо не е запознат с развитието на психиката в различните възрасти. Преживените в детството силни емоции оставят отпечатък в съзнанието за цял живот.
Измисли се и още една рискова група – хора, страдащи от други заболявания. Извинявайте, но хора, които страдат от някакви сериозни заболявания, са изложени на риск и при всеки появил се грипен вирус. Относно учителите - ние много пъти по време на грипни епидемии се шегуваме, че работим в „инкубатор за вируси“, защото има такива периоди, и естествено, не сме застраховани от това да се разболеем.
Ваша колежка, г-жа Джалева от немската гимназия в София, изрази мнението, че задачата на учителите в днешно време е променена, но не всички педагози са могли да се ориентират в новата ситуация, трудно им е с технологиите. Какви са Вашите наблюдения, наложи ли се много учители да бъдат освободени?
В училището, в което аз работя, няма освободени колеги за това, че не са се справили с технологиите. Всички много бързо овладяха работата с платформата на Майкрософт – Тиймс. Помагахме си, обменяхме опит през цялото време на дистанционното обучение.
Мисля, че това твърдение, че има освободени от работа учители, които не са се справили с технологиите, е преекспонирано. Да, има колеги, които се затрудняват, но те са единици и повечето от тях са хора, на които им предстои пенсиониране и поради тази причина не са проявили интерес да придобият съответните дигитални умения.
Разпространено мнение е, че децата са много компетентни в работата с информационни технологии, но май се оказа, че това не винаги е така, особено когато става дума за използване на образователни ресурси? Вие как мислите?
Дигиталната компетентност е увереното и критично използване на технологиите не само за забавление, тя включва грамотност, свързана с информация и данни; комуникация и колаборации; създаване на дигитално съдържание; сигурност; решаване на проблеми.
Мислите ли, че преминаването към онлайн обучение задълбочи разделението между училищата – „елитни” с достъп до по-модерни кабинети по информатика и повече устройства, и други, с по-ограничени ресурси?
Според мен, разделението по време на дистанционното обучение не беше толкова между училищата, а по-скоро по друга линия - имаше семейства, които не можаха да осигурят на децата си дигитални устройства и/или достъп до интернет поради липса на средства за това. Такива деца останаха извън учебно-възпитателния процес в продължение на 3-4 месеца. В училището, в което работя, ръководството прецени, че за такива деца трябва да подготвяме материали на хартиен носител, които дежурни колеги доставяха по домовете. След приключването на учебните занятия за тях беше организирано и допълнително обучение, за да могат да наваксат пропуснатото.
Ако Министерството на образованието и науката регламентира дистанционното обучение като форма, която ще се прилага в определени ситуации, то много сериозно трябва да се помисли в тази посока – да се осигурят устройства и интернет свързаност за деца от социално слаби семейства.Според вас, необходимо ли е в училище допълнително да се информират децата за пандемията, да се обсъжда актуалната ситуацията с учител или психолог, например в часа на класа?
Категорично съм против това да се преекспонира темата за т. нар. пандемия особено сред малките ученици от начален етап. Достатъчно е на децата да се обръща внимание върху това да спазват лична хигиена, такава тема може да се разгледа и в часа на класа но не с акцент „заради коронавируса“, а защото личната хигиена е мерило за култура и има профилактираща роля спрямо всички „болести на мръсните ръце“. Това е вирус като всички останали и не бива да се превръща в предпоставка за всяване на паника.
По-подготвени ли са училищата днес, ако се наложи повторно затваряне и обучение онлайн?
Пак ще кажа обаче, че дистанционното обучение е компромисен вариант и с него не трябва да се прекалява, тъй като по никакъв начин не може да замени нормалното провеждане на учебно-възпитателния процес чрез живия контакт между учителя и учениците. Не бива да се забравя, че освен обучителна, училището има и социализираща функция - социализацията има голямо значение за психическото развитие на децата, а при дистанционното обучение тази функция не може да бъде реализирана.
Наталия Сотирова е учител в начален етап и преподавател по информационни технологии в СУ „Вела Благоева“, Велико Търново. Завършила е „Начална училищна педагогика” и „Психология” във ВТУ „Св. Св. Кирил и Методий”, както и „Информатика и информационни технологии в образованието” в РУ “Ангел Кънчев”. Има специализации за работа с информационни технологии за I-IV клас и по социална, клинична и консултативна психология. В момента е редовен докторант по педагогическа и възрастова психология към Философския факултет на ВТУ „Св. Св. Кирил и Методий“.
Още по темата:
„Училище за надежда“ – документален филм разказва за благородната мисия да обучаваш най-бедните
Мечтата на основателите на училището е да направят и гимназия
„Първото условие за възпитанието на детето е любовта"
Детска школа „Белите кокичета“ обявява прием на деца от 3 до 6 годишна възраст за учебната 2024-2025 г.
„Академия за Човека“ започва новата си учебна година
Все още можете да се запишете на info@academyforthehumanself.com
Тя се въртяла в час, била разсеяна и я обявили за проблемно дете
А Джилиан Лин, впоследствие прочут хореограф, просто искала да танцува
Български медалисти в Международната Менделеева олимпиада по химия
Виктор Лилов е с колекция от медали на световни състезания по естествени науки
Любов Миронова: С този курс искам да запълня голяма празнина в образователната ни система
„Озарената педагогика“ е подходяща за професионалисти, работещи с деца от 3 до 7 годишна възраст
Кои са най-големите предизвикателства, с които трябва да се справят учениците в училище?
За да разберете как да ги подкрепим, заповядайте на първата конференция на неформално образование
Възкресили сме фараонската мечта на Египет: задължително всеобщо подчинение
Прочетете откъси от книгата на Джон Гатоу „Затъпяване – скритата цел на държавното образование"
Във всяка възраст можем да се научим на ново умение
Образователен форум представи подходи за учене през целия живот
За училището на живота няма възраст
Включете се като говорител или слушател във форума за учене чрез преживяване
Запишете се в Академия за Човека
Интердисциплинарният просветен център, който извисява и обогатява човека, без значение от възрастта му -> academy@kamdzhalov-foundation.org
Монтесори – революцията в обучението чрез игра
Монтесори философията съчетава традиционни подходи с модерно мислене
Британски университет предлага магистърска степен по магия и окултизъм
Студентите ще учат за дракони, крал Артур и за феминизма във вещерството
Китайското правителство продължава да насърчава „интелигентните класни стаи“
В някои действащи проекти съотношението на преподаден материал от ИИ и от жив учител вече е 70%/30%
Отворени врати в ,,Белите кокичета“ на 29 април
В основата на работата в детската школа е Слънчевото възпитание
Какво е растителна слепота?
В образователната система се отделя по-малко внимание на растенията. Природозащитниците наричат това зоошовинизъм.