Подкрепете ни!




ОбразованиеВиолета Василева / 15 септември 2020

Учителят Наталия Сотирова: Засилените мерки в училище стресират децата, дори са вредни за здравето

„Министерството на здравеопазването се оправдава с някаква имагинерна епидемиологична обстановка”

Учителят Наталия Сотирова: Засилените мерки в училище стресират децата, дори са вредни за


Броени дни преди началото на учебната година, темата за мерките в училище е сред най-обсъжданите в социалните медии. Според Наталия Сотирова, преподавател по информационни технологии в СУ „Вела Благоева“, Велико Търново, мерките всяват паника, а ситуацията с вируса се преекспонира.

Новата учебна година стартира присъствено, но с въведени извънредни мерки за безопасност. Вие сте член на една от групите във фейсбук за „Нормално училище без маски и страх” и не криете, че сте против мерките. Бихте ли разяснили защо?
Когато се налагат такива ограничения, трябва да са добре аргументирани, а в случая аргументацията е заменена с „така трябва” и заповеди, спускани от Министерството на здравеопазването, оправдавани с някаква имагинерна епидемиологична обстановка. Колко е опасен и смъртоносен този вирус е вече ясно за всеки здравомислещ - при продължаващи трети месец ежедневни протести в столицата, на които се събират хиляди български граждани, трябваше болниците да са препълнени...
Намесването и на голяма доза политика в цялата тази история окончателно ме убеди, че този вирус, който е просто поредният грипен такъв, се използва много умело с някаква икономическа и политическа цел.
Защо трябва да се носят предпазни маски? Фактът, че в заповедта на министъра на здравеопазването е написано, че вместо маска може да се носи шал, кърпа и пр. е достатъчно, за да стане ясно, че това е пълна безсмислица. Маските дори са вредни – те  ограничават количеството кислород, постъпващ в организма при дишане, което води до замайване и дори до припадане. Маската пречи и на нормалната комуникация между хората, а при децата вече ще е и стресираща, защото е символ, който държи детето в страх, че може да му се случи нещо много лошо, ако не е с този намордник на устата.

Разделянето на учениците също е необмислена мярка. В едно семейство, в един апартамент живеят деца, които в училище не трябва да са заедно? Пълна лудост…Живея близо до парк и виждам как много от нашите учениците се събират там на групи, играят, разговарят, правят щуротии, характерни за възрастта им. Ние обаче трябва да ги разделим в училище, за да ограничим заразата с някакъв имагинерен вирус....

Изолаторите са тема, която здраво ме ядосва. Този, който е измислил това, явно изобщо не е запознат с развитието на психиката в различните възрасти. Преживените в детството силни емоции оставят отпечатък в съзнанието за цял живот.

Според НСИ около 12% от учителите са над 60-годишни, някои от децата пък живеят с възрастни роднини, гледат ги баба или дядо. Как могат да се предпазят рисковите групи, ако децата не носят маски?
Какво значи рискова група и кой я определи като такава? От доста спорните данни, които се публикуват, става ясно, че 99% от хората, които са починали С коронавирус, а не ОТ коронавирус, са имали куп други заболявания, които водят към летален изход. Много от тези хора са на възраст над 60 години. И така, без да се направи сериозно изследване и анализ, хората над 60-годишна възраст бяха определени като рискова група. Тези възрастни хора, с които децата живеят, не са затворници в домовете си и също контактуват с много други хора, когато пазаруват, когато се разхождат. По какъв начин те ще бъдат предпазени, ако детето носи маска в училище и не носи такава вкъщи? Не смятам, че съществува по-голяма опасност за хората над 60 години, ако те са здрави.

Измисли се и още една рискова група – хора, страдащи от други заболявания. Извинявайте, но хора, които страдат от някакви сериозни заболявания, са изложени на риск и при всеки появил се грипен вирус. Относно учителите - ние много пъти по време на грипни епидемии се шегуваме, че работим в „инкубатор за вируси“, защото има такива периоди, и естествено, не сме застраховани от това да се разболеем.

Ваша колежка, г-жа Джалева от немската гимназия в София, изрази мнението, че задачата на учителите в днешно време е променена, но не всички педагози са могли да се ориентират в новата ситуация, трудно им е с технологиите. Какви са Вашите наблюдения, наложи ли се много учители да бъдат освободени?
В училището, в което аз работя, няма освободени колеги за това, че не са се справили с технологиите. Всички много бързо овладяха работата с платформата на Майкрософт – Тиймс. Помагахме си, обменяхме опит през цялото време на дистанционното обучение.

Мисля, че това твърдение, че има освободени от работа учители, които не са се справили с технологиите, е преекспонирано. Да, има колеги, които се затрудняват, но те са единици и повечето от тях са хора, на които им предстои пенсиониране и поради тази причина не са проявили интерес да придобият съответните дигитални умения.

Разпространено мнение е, че децата са много компетентни в работата с информационни технологии, но май се оказа, че това не винаги е така, особено когато става дума за използване на образователни ресурси? Вие как мислите?
Това мнение, че децата са много компетентни в работата с информационните технологии, е мит. Да, съвременните деца са част от т. нар. информационно общество и е съвсем естествено по-бързо да се ориентират в това как да си служат с технологиите, но компетентността им стига до това да изтеглят игри от интернет и да гледат клипчета. Това не е дигитална компетентност.

Дигиталната компетентност е увереното и критично използване на технологиите не само за забавление, тя включва грамотност, свързана с информация и данни; комуникация и колаборации; създаване на дигитално съдържание; сигурност; решаване на проблеми.

Мислите ли, че преминаването към онлайн обучение задълбочи разделението между училищата – „елитни” с достъп до по-модерни кабинети по информатика и повече устройства, и други, с по-ограничени ресурси?
Според мен, разделението по време на дистанционното обучение не беше толкова между училищата, а по-скоро по друга линия - имаше семейства, които не можаха да осигурят на децата си дигитални устройства и/или достъп до интернет поради липса на средства за това. Такива деца останаха извън учебно-възпитателния процес в продължение на 3-4 месеца. В училището, в което работя, ръководството прецени, че за такива деца трябва да подготвяме материали на хартиен носител, които дежурни колеги доставяха по домовете. След приключването на учебните занятия за тях беше организирано и допълнително обучение, за да могат да наваксат пропуснатото.
Ако Министерството на образованието и науката регламентира дистанционното обучение като форма, която ще се прилага в определени ситуации, то много сериозно трябва да се помисли в тази посока – да се осигурят устройства и интернет свързаност за деца от социално слаби семейства.
Според вас, необходимо ли е в училище допълнително да се информират децата за пандемията, да се обсъжда актуалната ситуацията с учител или психолог, например в часа на класа?
Категорично съм против това да се преекспонира темата за т. нар. пандемия особено сред малките ученици от начален етап. Достатъчно е на децата да се обръща внимание върху това да спазват лична хигиена, такава тема може да се разгледа и в часа на класа но не с акцент „заради коронавируса“, а защото личната хигиена е мерило за култура и има профилактираща роля спрямо всички „болести на мръсните ръце“. Това е вирус като всички останали и не бива да се превръща в предпоставка за всяване на паника.

По-подготвени ли са училищата днес, ако се наложи повторно затваряне и обучение онлайн?
Според мен и училищата, и учителите, и учениците, са по-подготвени. Все пак е нещо, през което вече минахме. Видяхме как става, усвоихме умения за работа с платформи за дистанционно обучение и създадохме много електронни учебни ресурси.

Пак ще кажа обаче, че дистанционното обучение е компромисен вариант и с него не трябва да се прекалява, тъй като по никакъв начин не може да замени нормалното провеждане на учебно-възпитателния процес чрез живия контакт между учителя и учениците. Не бива да се забравя, че освен обучителна, училището има и социализираща функция - социализацията има голямо значение за психическото развитие на децата, а при дистанционното обучение тази функция не може да бъде реализирана.

Наталия Сотирова е учител в начален етап и преподавател по информационни технологии в СУ „Вела Благоева“, Велико Търново. Завършила е „Начална училищна педагогика” и „Психология” във ВТУ „Св. Св. Кирил и Методий”, както и „Информатика и информационни технологии в образованието” в РУ “Ангел Кънчев”. Има специализации за работа с информационни технологии за I-IV клас и по социална, клинична и консултативна психология. В момента е редовен докторант по педагогическа и възрастова психология към Философския факултет на ВТУ „Св. Св. Кирил и Методий“.

Още по темата:

Във всяка възраст можем да се научим на ново умение Образование

Във всяка възраст можем да се научим на ново умение

Образователен форум представи подходи за учене през целия живот

За училището на живота няма възраст Образование

За училището на живота няма възраст

Включете се като говорител или слушател във форума за учене чрез преживяване

Запишете се в Академия за Човека Образование

Запишете се в Академия за Човека

Интердисциплинарният просветен център, който извисява и обогатява човека, без значение от възрастта му -> academy@kamdzhalov-foundation.org

Монтесори – революцията в обучението чрез игра Образование

Монтесори – революцията в обучението чрез игра

Монтесори философията съчетава традиционни подходи с модерно мислене

Британски университет предлага магистърска степен по магия и окултизъм Образование

Британски университет предлага магистърска степен по магия и окултизъм

Студентите ще учат за дракони, крал Артур и за феминизма във вещерството

Китайското правителство продължава да насърчава „интелигентните класни стаи“ Образование

Китайското правителство продължава да насърчава „интелигентните класни стаи“

В някои действащи проекти съотношението на преподаден материал от ИИ и от жив учител вече е 70%/30%

Отворени врати в ,,Белите кокичета“ на 29 април Образование

Отворени врати в ,,Белите кокичета“ на 29 април

В основата на работата в детската школа е Слънчевото възпитание

Какво е растителна слепота? Образование

Какво е растителна слепота?

В образователната система се отделя по-малко внимание на растенията. Природозащитниците наричат това зоошовинизъм.

Новите реалности в педагогиката Образование

Новите реалности в педагогиката

Как да подготвим себе си и своите деца за бъдещето?

Педагогика на всекидневието Образование

Педагогика на всекидневието

Какво е бъдещето на образованието и кое е образованието на бъдещето?

Любов Миронова: Преподавам Озарена педагогика Образование

Любов Миронова: Преподавам Озарена педагогика

Сякаш преди хората имаха много въпроси и търсеха истината, а сега имат много отговори и нямат истински въпроси

Любов Миронова: Възпитанието на едно дете започва преди да има... дете Образование

Любов Миронова: Възпитанието на едно дете започва преди да има... дете

В „Училище за съзнателни родители” давам ясни указания какво, кога и колко е добре да се прави – като рецепта на вкусно сготвена гозба

Честит празник, скъпи деца и родители! Образование

Честит празник, скъпи деца и родители!

Това е един от от най-вълнуващите дни в живота ни. Ще го разберем по-късно.

Добрият учител няма да отгледа деца, които искат уравниловка Образование

Добрият учител няма да отгледа деца, които искат уравниловка

Децата трябва да се обичат еднакво - и палавите, и послушните, и бързите и мудните, и мързеливите и прилежните