Духовен байпас (част I)
Как замитаме нерешените си емоционални проблеми под килима на „духовността“
„Духовен байпас“ е термин, предложен от Джон Уелууд в началото на 80-те години на 20-ти век. Изразява какво всъщност не е духовност, но прилича, претендира или е представяно за такава. Представяме ви фрагменти от статията на Орлин Баев – психолог и психотерапевт, разкриваща начините на съзнанието и егото да се наместят в така наречените наши „духовни“ напъни и да променят вътрешната ни картина тотално. Заменяйки истинното с лъжливото. Или както се изразява Баев с неподражаемия му стил - закачане за хубавичкото и избягване на лошичкото…
- „Духовно“ заобикаляне на емоционални нерешености чрез психични защитни механизми, изолиращи нежелани собствени проблематики през интелектуализации, рационализации, формиране на реакция, отреагиращи емоционални изстъпления и други. Това е всъщност духовен байпас. Докато при представяното за духовна практика и живот действат автоматично несъзнателно, тези психични механизми, накичени с думичката духовност, потискат, изтласкват, замитат под килима на съзнателността и така хронифицират и карат нерешеното да гние и да се множи количествено разнообразно и качествено деградиращо.
- Здравата духовност е себепознание, приложено в делника, в най-малките ежедневности. То е познаване на сянката толкова, колкото и на светлината, на свръхсъзнателността, едновременно с подсъзнателността. Зрялата духовност по никакъв начин не е напудрено-розова. Нормално е дадена духовна дисциплина да изпитва естествената бинарна емоционалност, присъща на човешкото битие: радост и тъга, гняв и мир, болка и удоволствие, страх и смелост, любов и омраза, избухване и умиротворение, харесване и нехаресване, привличане и отблъскване, симпатия и антипатия. Емоционалната его природа си остава същата, дори при най-висшето просветление. Разликата е в гледната точка, в панорамата на диалектичен синтез, от която липсва закачане за „хубавичкото“ и отбягване на „лошичкото“.
- Първият признак на псевдодуховността е интелектуализацията - опит чрез мислене и говорене за дадена проблематика, тя да бъде контролирана и поставена на дистанция с помощта на сигурността на хващането за думите, за интелект. Мислене за мисленето, натрапливо предъвкване, чрез което се изразява невротичният свръхконтрол, потискащ нежелано „недуховния“страх, страст, болка...
- Рационализацията често се бърка с интелектуализацията, но е различен механизъм. Тя е извиняване на собствено непоемане на отговорност за решаване на нежелани вътрепсихични съдържания и процеси чрез уж рационални обяснения, изнасящи отговорността във външни фактори. Извинение за липса на активно включен социален живот, за „аз съм над нещата и това не е важно“ поведение, за непоемане на отговорност, за грубост, наричана искреност и духовна дисциплина, за равнодушно безлюбие. Извинения за липса на сърдечна емпатия и помагане в нужда, оправдавани с карма.
- При формиране на реакция често „духовният“ изразява отношение, противоположно на актуално наличното дълбоко в него. Изтласканите сенки на лошото момче/момиче, глупака, бохема, насилника, безскрупулния, хищника, властния и т.н., биват „замазвани“ чрез проявявано външно отношение на осъждането им при тръбене за доброта, чистота, интелигентност, аскеза, дружелюбна взаимопомощ, умереност, състрадание, алтруизъм. Не че в последните има нещо лошо - напротив, когато са част от реална, оцялостена духовност, са най-прекрасните нравствени достижения на Човека, основа за събуждането за Същността му. Разликата обаче между цялостната и байпасната духовност е голяма.
(Очаквайте втората част на материала)
Честит Великден!
Цели 40 дни след Великден православните християни се поздравяват с Христос Воскресе и Воистину Воскресе!
Всички неща около нас са капчици на Божията любов
Природните красоти са малките проявления на любовта, които ни водят към великата Любов, към Христа
Чудото благодатен огън
Как божественият пламък слиза на Великден в Йерусалим и колко малко знаем за явлението горене
Велика събота е
Богослуженията днес са най-високата точка в православната литургическа традиция
Разпети петък е
Това е денят, в който разпънали на кръст невинния Агнец – „изтезаван за нашите беззакония и мъчен за нашите грехове"
До разпятието ще застана, ще примра с изстинало сърце
Пастернак посвещава на Мария Магдалина стихотворения в „Доктор Живаго“
Не си събирайте съкровища на земята
Проповедта на планината е основополагащ текст от Библията, който носи непреходни послания и до днес
Събудете своята духовна ДНК и изживейте промяната
Когато следвате зова на душата си, израстването се простира далеч отвъд вас, вашето семейство и приятели
Враговете са нажежено желязо, с което Бог изгаря егоизма и гордостта ни
Духовни наставления на стареца Ефрем Аризонски
Юда попита: „Аз ли съм, Учителю?“
Дали най-известният предател в историята не е участник в божествен стратегически план
Законът за привличането – как да се възползваме от силата му
5 лесни стъпки, чрез които да привличате в живота си онова, за което мечтаете
Какво е истинска молитва?
Садгуру: Вие мислите, че Бог е инструмент за постигане на удобство, богатство, власт и удоволствие
Няма значение колко опасен е пътят пред нас. Той е по-добър от този обратно.
Емет Фокс: Ако нямате време за молитва и медитация, ще имате много време за болести и неприятности
Дете, оперирано от тумор, набира средства за други пациенти с тумор
8-годишният Рави изпя прекрасна песен в „Британия търси талант“, подкрепян от лекари, приятели и роднини