
снимка: iStock
Наскоро ми се случи най-странното нещо. Поръчах някои хранителни стоки в Amazon Fresh. Когато плащате, Amazon ви препоръчва още неща, които може да ви потрябват, обикновено свързани с вашата покупка. Но този път Amazon ми предложи „Лечения за висок холестерол“ заедно с връзка за медицинска консултация с Amazon One, както и връзки към лекарства, отпускани с рецепта. Това разказва в статията си за Vox.com Адам Кларк Естес.
Това е странно, защото моят лекар и жена ми са единствените хора, които знаят за моите стойности на холестерола. И все пак някъде са се натрупали данни, че съм добър кандидат за статини - серия медикаменти за понижаване на холестерола. Най-вероятно е проследена моята възраст, хранителните ми предпочитания и минали покупки, може би дори новинарски истории, които съм чел в мрежата. И въпреки, че съм свикнал Amazon да препоръчва книги, които може да харесам, или почистващи продукти, които може да искам да купя отново, беше доста зловещо да ми пробутва лекарства с рецепта.
Напълно възможно е препоръките на Amazon, които видях за тази конкретна поръчка на хранителни стоки, да са произволни. Следващият път, когато поръчах хранителни стоки, приложението препоръча бекон, а не статини. Първоначално си помислих, че може да е тест или грешка от страна на Amazon, но когато попитах какво стои зад препоръките, компанията потвърди, че това е функция, а не грешка.
„Amazon показва продукти, които може да са свързани или подобни на текущия закупен артикул“, каза говорителят на Amazon Саманта Крус в имейл. „Защитената здравна информация от Amazon Health Services, включително Amazon One Medical и Amazon Pharmacy, не се използва за маркетинг или реклама на общи стоки в по-широкия магазин на Amazon.“
Изнервих се, самият факт, че вече ми се намеква и какви лекарства да пия и кое е добре за здравето ми, говори за огромните количества информация, която Amazon е събрала от моята онлайн дейност. Дразнещ е и фактът, че Amazon е компания и за здравеопазване, която може да събира множество данни и да насочва клиентите към лечение. През последните четири години Amazon почна собствен аптечен бизнес и купи One Medical, стартираща компания за първична медицинска помощ, която може да свързва клиентите на Amazon директно с лекарите.
Нека да разгледаме по-подробно какво гигантът на търговията на дребно знае за своите клиенти и как се сдобива с тези данни.
Подобно на повечето платформи, Amazon събира данни за вашата активност на сайта, като например нещата, които купувате, нещата, които не купувате, и нещата, които смятате да купите. Технологията създава профил въз основа на тези интереси и използва алгоритми, за да препоръча неща, които бихте искали да купите следващия път. Amazon се гордее с тези алгоритми. Както и с маркетинговите си достижения. Amazon казва, че използва „бисквитки, пиксели, IP адреси и други технологии“, за да насочва персонализираните реклами.
О, забравих да ви спомена каква ми беше поръчката, според която ми се предписаха статини. В кошницата ми имаше настърган кашкавал, салса, домати, тортили пилешка кайма. Купих и обезмаслената версия на сметаната за кафе Coffee Mate French Vanilla, която е вкусна и без холестерол.
HIPAA, федералният закон, който защитава поверителността на здравето, е по-тесен, отколкото повечето хора си мислят. Прилага се само за доставчици на здравни услуги, застрахователи и компании, които управляват медицински досиета. HIPAA обаче не се прилага за вашите покупки в Amazon, според Сузане Бърнстейн, правен сътрудник в Electronic Privacy Information Center (EPIC).
„Amazon и други компании продължават да събират, обработват и използват огромни количества данни за здравето на потребителите, които попадат извън обхвата на HIPAA“, казlа Бърнстейн. „И не е вина на американските потребители, че не са информирани за всичко това“, допълва юристката.
Цялата статия може да прочетете тук.