НаукаЕкатерина Ангелова / 01 октомври 2019

Възможно ли е наистина да се отглеждат картофи на Марс?

Съвместен проект на Международния център по картофите и НАСА дава обещаващи резултати

Възможно ли е наистина да се отглеждат картофи на Марс?
През 2015 г. на бял свят се появи филмовата продукция "Марсианецът" на режисьора Ридли Скот. Главната роля бе поверена на талантливия Мат Деймън, чийто герой успя да оцелее в продължение на 4 години, отглеждайки картофи на Марс. Филмът провокира остра полемика и хората за пореден път се запитаха възможно ли е наистина някой ден да се изселим на Червената планета и да отглеждаме храната си там.

Това се запитаха и мнозина учени и изследователи, за които въпросът за колонизиране на четвъртата планета от Слънчевата система от години е на дневен ред. Така – съвсем естествено, се стигна до разработването на проект, целящ да установи възможно ли е отглеждането на картофи на Марс или не. В основата му стоят учени от Международния център по картофите (CIP) и НАСА. Проучването недвусмислено е озаглавено именно така – Картофи на Марс.

Експериментът е проведен в столицата на Перу - Лима. За него е използвана почва от района на Пампас да ла Хоя, част от пустинята Атакама. Тя много наподобява по качества тази на повърхността на Марс. Екипът от учени разработва специални херметически затворени контейнери, с вграден сателит – КюбСат (KubeSat). В тях  максимално точно е пресъздадена обстановката на Червената планета. В това число температурата, атмосферните условия, радиацията, гравитацията и др. Контейнерите са снабдени със специални помпи и маркучи за поливане, LED осветление и терморегулатори, чрез които  се симулират и марсианските температурните цикли.

”Ако културите могат да понесат екстремните условия, на които ние сме ги изложи в нашия КюбСат, те имат добър шанс да растат на Марс”, твърди Хулио Валдивия-Силва, един от изследователите в проекта. Той разказва още, че крайната цел на извършваните проучвания е да се установи кои сортове картофи имат най-голям шанс да оцелеят при екстремните условия и какви са
минималните необходими условия, за да се случи това.

В хода на проучването става ясно, че картофите наистина успяват да оцеляват сред предложените им тежки условия и да се развиват в тях. Но учените споделят, че все пак това не е стопроцентова гаранция, че същото ще се случи и с посадените картофи на Марс. Причината е, че, макар и напълно лишена от хранителни вещества, в използваната пустинна почва е възможно да са се запазили някакви микроби, които да са подпомогнали процеса на растеж.

Направен е и опит вместо семена да бъдат засадени части от вече пораснали картофи, досущ като във филма на Ридли Скот. Но проблем при този метод би било самото транспортиране на картофите при дългия полет в Космоса. Възможните варианти за съхранение са два. Термостабилизация (загряване при високо налягане) и облъчване с радиация. Но и при двата настъпват изменения на клетъчно ниво в картофите и това възпрепятства до голяма степен по-нататъшното им развитие.

И все пак едно е ясно. Не може да се отрече категорично възможността за отглеждане на картофи на втората (след Меркурий) най-малка планета в Слънчевата система. А защо не и на други видове растения, плодове и зеленчуци? Положителните резултати от експеримента вдъхват големи надежди на готвещите се за първия полето до Марс хора. Надежди, че ще могат да отглеждат собственоръчно храната си, когато стигнат там. А първата експедиция би трябвало да достигне Червената планета най-късно през 2033 г. – каквито са разпоредбите на Конгреса на САЩ.

Но освен с надеждите, че отглеждането на картофи на Марс е наистина възможно, този проект е важен и в още едно направление. Той потвърждава, че тези растения могат да се развиват в изключително тежки и неблагоприятни условия тук – на Земята. Имайки предвид измененията в климата в последните десетилетия и последиците от глобалното затопляне, тази констатация никак не е без значение за живота и вероятно оцеляването на човечеството в едно по-далечно бъдеще.
„Резултатите показват, че нашите усилия за размножаване на сортове с висок потенциал за засилване на продоволствената сигурност в райони, които са засегнати или ще бъдат засегнати от изменението на климата, работят"- казва Уолтър Аморос, член на CIP.
Преди време учени установиха, че реките на Марс са били по-дълбоки и по-широки от тези на Земята. И ако поговорката, че където е текло, пак ще тече, се окаже вярна, се питаме какво ли може да се случи?! Какви ли още изненади ни очакват на Марс, както и във всяка друга позната или непозната точка в космическото пространство…

Още статии от Екатерина Ангелова, прочетете тук

Ето какво знаят учените досега за мистериозния коронавирус Наука

Ето какво знаят учените досега за мистериозния коронавирус

Вирусологът Йонас Шмит-Ханазит: Заплахата е много ограничена

Откриха случайно имунна клетка-убиец на рак Наука

Откриха случайно имунна клетка-убиец на рак

Унищожава много видове тумори, но пази здравите клетки

Учен обяви смъртта на индивидуализма Наука

Учен обяви смъртта на индивидуализма

Ние не сме суверенни личности, а част от дълбока взаимосвързана универсална мрежа, твърди проф. Том Оливър

Ще избухне ли най-накрая Бетелгейзе? Или това е факт? Наука

Ще избухне ли най-накрая Бетелгейзе? Или това е факт?

Ако това се случи, тя вероятно ще бъде по-ярка от Луната в продължение на седмици или месеци

Предсказват аутизъм по сперматозоиди на бащата Наука

Предсказват аутизъм по сперматозоиди на бащата

Д-р Меркола: Лекарствата без рецепта не са безопасни

Утро с леко затъмнение Наука

Утро с леко затъмнение

Астрономическите явления от 8 януари до 7 февруари

Ароматът - най-пряката връзка с миналото ни Наука

Ароматът - най-пряката връзка с миналото ни

Мозъкът ни преплита миризми, спомени и емоции и показва картина, която не винаги е реално преживяна

А при тях е лято... Наука

А при тях е лято...

Астрономическите явления от 8 декември до 7 януари

Половин мозък = цял мозък? Наука

Половин мозък = цял мозък?

Ново изследване доказва удивителните възможности на човешкия организъм за оцеляване