favorites basket
user
Наука16 септември 2021

Хората обръщат внимание на нова информация само ако им изнася

По-малко интелигентните лесно се сугестират помежду си

Снимка: Unsplash
Снимка: Unsplash
Нова статия в Journal of the European Economic Association, публикувана от Oxford University Press, разказва, че сме склонни да слушаме хора, които ни казват неща, в които вярваме и игнорираме тези, които говорят за това, което не ни се иска да е вярно. В резултат на това индивидите с еднакво мислене са склонни да се сугестират един друг като обменят близки убеждения помежду си.

Макар че изглежда логично хората да формират решения въз основа само на доказателства и опит, предишни изследвания сочат, че вземащите решения имат „мотивирани убеждения“. Те вярват на това, което чуят, защото искат то да е истина. Мотивираните убеждения могат да генерират сериозни пристрастия. Спекулира се с мотивирани убеждения в разпространението на дезинформация в онлайн форумите. Такива убеждения могат да обяснят и начина, по който се представя случващото се на фондовата борса. Налице е много обективна информация за финансовите пазари, но груповото вземане на решения и необоснованото насърчаване може да доведе до измислено надути цени на акции и до финансова нестабилност.

Учените използвали лабораторни експерименти, за да разберат дали тези пристрастия в убежденията се задълбочават, ако хората обменят вярванията си един с друг. 

Резултатите сочат, че хората, които са песимисти и са в групата с висок коефициент на интелигентност, са склонни да получат оптимизъм от ведър човек от близкото си обкръжение. Ако обаче оптимист е сложен до черноглед партньор - няма вероятност да прихване песимизъм. 

От експериментите станало ясно, че в групата на хората с по-нисък коефициент на интелигентност, склонноста към пристрастия към убеждение или вярване, вследствие на влиянието на друг човек от същата група, е много по-висока. Не толкова умните индивиди избирателно приписват по-висока информационна стойност на социалните сигнали, които засилват съществуващата им мотивация да вярват в едно или друго твърдение.
„Този ​​експеримент обяснява защо пристрастните вярвания могат да се задълбочат в ерата на интернет - казва Райън Опреа, един от авторите на научната публикация. - Сега получаваме много информация от социалните медии без да знаем много за нейното качество и достоверност. В резултат на това често сме принудени сами да решим колко точни и верни са различните мнения и източниците на информация. Хората разрешават този проблем, като се доверят на източници, които им казват това, което искат да чуят. Това може да даде сериозни отклонения от истината поради мотивираните разсъждения. Ситуацията може да се влоши с течение на времето."
Източник
ПОДКРЕПИ НИ

Още по темата:

Абонирай се за нашия бюлетин

Не забравяй да се абонираш за нашия бюлетин, който ще те уведомява за активни промоции, нови продукти и случващото се при нас.