favorites basket
user
Образование20 август 2025

Акад. Черноговская: Не започвайте да учите детето си твърде рано

Подходът за обучение на момчета и момичета трябва да е различен

Снимка: Wikimedia Commons
Снимка: Wikimedia Commons
„Много е важно децата да започнат да се обучават навреме. Главната беда на съвременното дете са суетните му родители. Когато някой ми каже: „Синът ми е на две, уча го да чете“, възкликвам наум: „Какъв глупак е този!“. Кому е нужно?! Детето не може да се справи с това на двегодишна възраст. Мозъкът му не е готов. Ако го обучите, разбира се, то ще чете и може би дори ще пише, но нашата задача е друга.“ 

Това казва в една своя лекция за процеса на обучение при децата академик Татяна Черниговская – учен в областта на невронауката, психолингвистиката и теорията на съзнанието. От 2020 г. оглавява Института за когнитивни изследвания към Санктпетербургския държавен университет. 

Децата се различават по скоростта си на развитие. Съществува такъв термин – „възраст на училищна зрялост“. Представете си две деца на 7 години, едното тръгва на училище, защото мозъкът му е готов за това, а на второто му трябва още година и половина вкъщи с плюшеното мече и игрите, и едва тогава да седне на чина.

По официални данни над 40% от нашите деца имат затруднения с четенето и писането в края на началното училище. А дори в седми клас има такива, които не четат добре. При такива деца цялата познавателна сила на мозъка се изразходва за преодоляване на буквите. Затова дори и да прочете текста, то не е имало достатъчно сили да разбере смисъла и всеки въпрос по темата ще го постави в задънена улица.

Развитие на фината моторика

Ако едно малко дете, идвайки на училище, не се научи да пише, свиквайки с малките филигранни движения на ръката, ако в детската градина не моделира нищо, не реже с ножица, не реди мъниста и мозайки, то не развива фината моторика. А точно това се отразява на речевите функции. Ако не развивате фината моторика на детето, то не се оплаквайте по-късно, че мозъкът му не работи.

Слушайте музика и накарайте децата си да свикнат с нея

Съвременната неврология активно изучава мозъка в момента, в който музиката му въздейства. И вече знаем, че когато музиката е включена в ранното развитие на човека, тя оказва силно влияние върху структурата и качеството на невронната мрежа. Когато възприемаме речта, се извършва много сложна физическа обработка на сигнала. Ухото слуша, а мозъкът чува. Когато едно дете учи музика, то свиква да обръща внимание на малките детайли, да прави разлика между звуците и продължителността им. И именно по това време се създават фините аспекти на невронната мрежа.

Не позволявайте на мозъка си да мързелува

Дори и гените на детето да са добри, това пак не е достатъчно. Може да наследите от баба си страхотно пиано, но вие трябва да се научите да свирите на него. По същия начин едно дете може да получи прекрасен мозък, но ако не бъде развит, оформен, изваян, настроен – той е нищо, ще загние. Мозъкът се вкисва, ако няма познавателно натоварване. Ако лежите на дивана и се излежавате в продължение на шест месеца, тогава няма да можете да станете. Абсолютно същото е и с мозъка.

Процесът на учене при момчетата и момичетата трябва да е различен 

С момчетата трябва да говорите кратко и конкретно. Те трябва да бъдат ангажирани в дейност, просто не могат да седят спокойно. Имат толкова много енергия, че е по-добре да се опитате да я насочите в мирно русло, да й дадете изход, директно по време на заниманията. Не ги затваряйте в малко и затворено пространство, дайте им простор и възможност да се движат. Освен това, на момчетата трябва да бъдат поставяни повече истински задачи, да измислят състезания, а скучните писмени задания да бъдат по-малко, от тях няма никаква полза. И още, те задължително трябва да бъдат похвалени за всяко малко постижение.  И ето един интересен факт: оказва се, че момчетата трябва да се възпитават в по-хладни помещения, отколкото момичетата, защото иначе могат просто да задремят по време на заниманията. 

Момичетата обичат да работят в група, нужен им е контакт. Те се гледат в очите и обичат да помагат на учителя. Това е много важно: момичетата не трябва да бъдат предпазвани от падания и замърсявания, те трябва да изпитват „контролируем риск“. Нека има възможност да падне, и да научи как да се справя с това. Момичетата не обичат резки силни разговори, но изискват задължително емоционално включване, а също така обичат цветния свят, т.е. класната стая за занимания с момичетата трябва да бъде ярка. 

Индивидуалният подход е решаващ за развитието

Внимателният индивидуален подход може да направи от двойкаджията отличник. Не всички двойкаджии са наистина такива. Някои от тях са Леонардо да Винчи, завинаги загубени за културното наследство на човечеството благодарение на гениалните усилия на техните учители. 

Правете почивки. Обикновено се счита, че ако в процеса на учене детето е забравило нещо – това е лошо, отвлякло се – лошо, изключило се за почивка – също лошо, а ако е заспало – направо кошмар. Всичко това е неистина. Всички тези почивки не са пречки за запомняне на материала и обработване на информацията, а напротив, помощ. Те дават възможност на мозъка да подреди, усвои получената информация. Най-доброто, което можем да направим, ако спешно трябва да научим нещо за утрешния ден, е да прочетем веднага бързо необходимият материал и да си легнем да спим.

Основната работа на мозъка протича по време на дълбок сън. За да може информацията да попадне в дългосрочната памет, нужно е време и определени химически процеси, които протичат точно в съня. Постоянното напрежение от това, че не успявате, че нещо не се получава, води до нови грешки и до провал на целия процес. Това е най-лошото, което можете да си причините. Не трябва да се боите от грешки. За да учите по-лесно, трябва да осъзнаете, че обучението върви винаги, а не само докато сте на чина или работната маса. Ако човек просто седи там и се прави, че учи – няма да излезе нищо полезно.
ПОДКРЕПИ НИ

Още по темата:

Абонирай се за нашия бюлетин

Не забравяй да се абонираш за нашия бюлетин, който ще те уведомява за активни промоции, нови продукти и случващото се при нас.