Храна за щастиеДжани Ролистенова / 09 октомври 2019

По-малко храна и повече движение не е начин за отслабване

По-добре е да контролираме инсулина, вместо да следим калориите

По-малко храна и повече движение не е начин за отслабване
Твърдението, че когато приетите калории са по-малко от изразходваните тялото ни преминава в калориен дефицит и започва да губи тегло, е широко разпространено, но далеч не толкова вярно.

Интернет е пълен с електронни калкулатори, които изчисляват калорийния баланс и съветват да консумирате определен брой калории според целта ви. Калорийният баланс от своя страна представлява разликата между калориите, приети чрез храната и тези, изразходвани чрез физическата активност. На пръв поглед звучи доста логично - по-малко калории от храна + повече физическа активност = загуба на телесна мазнина.

Човешкото тяло обаче е изключително сложно и индивидуално и за тези от нас, които се опитват да се отърват от излишните килограми, може да се окаже истинска мъка да постигнат целта следвайки този метод. Причината калорийният баланс да не е ключ към отслабванете се крие и в това, че тялото не обработва всички калории по един и същи начин.

Според метода на калорийния баланс, тялото съхранява всички калории по един и същи начин в едно „отделение“, след което ги изразходва и при дефицит достига до съхранените като телесна мазнина калории и това води до отслабване.

Съхранителните отделения за приети калории обаче са две и има два различни начина, по които приетата енергия (калории) се депозира от организма на човека: като гликоген в черния дроб и като телесна мазнина.

Когато се храним, получаваме енергия от три главни източника: глюкоза (въглехидрати), протеини (белтъчини) и мазнини. Само два от тези източника остават в телата ни под формата на запас за по-късна употреба – глюкозата и мазнините. Тялото не може да запази протеин, затова излишният такъв, който не може да бъде изразходван веднага, се превръща в глюкоза. Тя се съхранява от черния дроб под формата на гликоген, но черният дроб има ограничен капацитет за това.

В момента, в който депото за гликоген се запълни, останалата част от калориите се запазва под формата на мазнини. Това е и причината, поради която храните с малко мазнини са препоръчвани (погрешно) за отслабване, но непосредствената дестинация на приетите калории не е основният фактор за наддаване на тегло.

Както мазнините в тялото, така и гликогенът се използват за енергия при липса на храна, но това не става еднакво или едновременно. Тялото предпочита да използва гликоген за енергия, а не телесни мазнини. Това е логично, защото е по-лесно да се изгори гликоген - по отношение на нашата аналогия е много по-лесно да вземете храна от хладилника в кухнята, отколкото да извървите целия път надолу към мазето. С други думи, ако имате нужда от 200 калории енергия, за да отидете на разходка, тялото ще вземе тази енергия от гликогена. Ако той е на разположение няма да си създава грижата да търси телесни мазнини.

Това, което ще накара тялото всъщност да „бръкне“ и извади телесните мазнини от запаса си, е хормонът инсулин. Той е главният определящ фактор за това кой ресурс на енергия ще се използва от тялото.

Когато не се храним, нивата на инсулин са ниски и това позволява пълен достъп до съхранените мазнини. С нисък инсулин дори не е нужно първо да се изразходи гликогена, за да се достигне до складираните мазнини, защото те просто са много по-достъпни.Затова вие бихте имали много по-голям и задържащ се ефект от отслабване чрез контрол на инсулина, вместо чрез контрол на калориите.

Контрол на инсулина се постига чрез периодично гладуване и подбор от храни, които не предизвикват покачването му. Пример за такива храни са непреработени меса, естествени мазнини, яйца, тъмнолистни зеленчуци, горски плодове, пълнозърнести храни, сьомга, авокадо, ядки, сусам и слънчоглед, лен. Добавяйте киселини като лимони и лайм, ябълков оцет, използвайте канела и куркума.

Избягвайте преработени брашна, захар, фруктоза, транс-мазнини, млечни продукти с ниска масленост, продукти с етикет „ниско калорично“, „протеиново“, „диетично“. Такава информация всъщност предполага, че естествените мазнини са заменени с въглехидрати.

Джани Ролистенова
е бивш професионален спортист и треньор в шведския национален отбор по синхронно плуване. Понастоящем е мениджър на верига за доставки на хотели и по този начин претворява в работата си страстта си към здравословното хранене.
Практикува периодично гладуване, опитен активист на осъзнатото хранене и приготвянето на храна в домашни условия. Последовател на метода OMAD (One meal a day) и кетогенното хранене.
Автор е в сайта www.glad-bg.com
Инстаграм: @jannyniwayan

Още по темата:

Кое мляко е здравословно Храна за щастие

Кое мляко е здравословно

Ако пиенето му ви създава проблем, почти сигурно е, че е виновна породата крава

Защо може да не губите тегло дори при стриктна кетодиета Храна за щастие

Защо може да не губите тегло дори при стриктна кетодиета

Кои са основните причини, които могат да ви попречат да отслабнете?

Канген Вода пази от патогени! Храна за щастие

Канген Вода пази от патогени!

Тя хидратира тялото по-добре и изчиства токсините от клетките

Фреш от листа на маслиново дърво срещу вирусите Храна за щастие

Фреш от листа на маслиново дърво срещу вирусите

Тоникът Olife е естествена бариера срещу всякакви патогени. Тонизира и вдига имунитета

Пътят към хладилника не е път към себе си Храна за щастие

Пътят към хладилника не е път към себе си

Съвети от експерта как ние да контролираме храната, а не тя нас

Периодичното гладуване при вируси Храна за щастие

Периодичното гладуване при вируси

То може да отслаби имунната система, ако се превърне в непосилен стрес за тялото

Пилешката супа е лечебна Храна за щастие

Пилешката супа е лечебна

Тя съдържа аминокиселината цистеин, която помага за изчистването на белия дроб и облекчава кашлицата и хремата

Живата храна вдига имунитета Храна за щастие

Живата храна вдига имунитета

Как да се храним във време на вируси обяснява доц. д-р Милена Георгиева от БАН

Убийците на здравия сън Храна за щастие

Убийците на здравия сън

Не яжте зеленчуци, джинджифил и захар преди лягане!

Една седмица фаст фуд и губим контрола над преяждането Храна за щастие

Една седмица фаст фуд и губим контрола над преяждането

След 7 дни с мазнини и захар, мозъкът се представя зле на тестове за памет

Перфектната закуска Храна за щастие

Перфектната закуска

Орехи – за изобилие от здравословни бактерии в червата и здраво сърце

„Засега по-здравословна храна от житото няма” Храна за щастие

„Засега по-здравословна храна от житото няма"

Време е за диетата, завещана ни от Учителя Петър Дънов!

Перфекционизъм в чаша Храна за щастие

Перфекционизъм в чаша

Добре дошли в дома на виното„Златен Рожен“ - 14-16 февруари

Пиенето на чай подобрява дейността на мозъка Храна за щастие

Пиенето на чай подобрява дейността на мозъка

Няколко чаши седмично от напитката удължават живота