Храна за щастиеДжани Ролистенова / 09 октомври 2019

По-малко храна и повече движение не е начин за отслабване

По-добре е да контролираме инсулина, вместо да следим калориите

По-малко храна и повече движение не е начин за отслабване
Твърдението, че когато приетите калории са по-малко от изразходваните тялото ни преминава в калориен дефицит и започва да губи тегло, е широко разпространено, но далеч не толкова вярно.

Интернет е пълен с електронни калкулатори, които изчисляват калорийния баланс и съветват да консумирате определен брой калории според целта ви. Калорийният баланс от своя страна представлява разликата между калориите, приети чрез храната и тези, изразходвани чрез физическата активност. На пръв поглед звучи доста логично - по-малко калории от храна + повече физическа активност = загуба на телесна мазнина.

Човешкото тяло обаче е изключително сложно и индивидуално и за тези от нас, които се опитват да се отърват от излишните килограми, може да се окаже истинска мъка да постигнат целта следвайки този метод. Причината калорийният баланс да не е ключ към отслабванете се крие и в това, че тялото не обработва всички калории по един и същи начин.

Според метода на калорийния баланс, тялото съхранява всички калории по един и същи начин в едно „отделение“, след което ги изразходва и при дефицит достига до съхранените като телесна мазнина калории и това води до отслабване.

Съхранителните отделения за приети калории обаче са две и има два различни начина, по които приетата енергия (калории) се депозира от организма на човека: като гликоген в черния дроб и като телесна мазнина.

Когато се храним, получаваме енергия от три главни източника: глюкоза (въглехидрати), протеини (белтъчини) и мазнини. Само два от тези източника остават в телата ни под формата на запас за по-късна употреба – глюкозата и мазнините. Тялото не може да запази протеин, затова излишният такъв, който не може да бъде изразходван веднага, се превръща в глюкоза. Тя се съхранява от черния дроб под формата на гликоген, но черният дроб има ограничен капацитет за това.

В момента, в който депото за гликоген се запълни, останалата част от калориите се запазва под формата на мазнини. Това е и причината, поради която храните с малко мазнини са препоръчвани (погрешно) за отслабване, но непосредствената дестинация на приетите калории не е основният фактор за наддаване на тегло.

Както мазнините в тялото, така и гликогенът се използват за енергия при липса на храна, но това не става еднакво или едновременно. Тялото предпочита да използва гликоген за енергия, а не телесни мазнини. Това е логично, защото е по-лесно да се изгори гликоген - по отношение на нашата аналогия е много по-лесно да вземете храна от хладилника в кухнята, отколкото да извървите целия път надолу към мазето. С други думи, ако имате нужда от 200 калории енергия, за да отидете на разходка, тялото ще вземе тази енергия от гликогена. Ако той е на разположение няма да си създава грижата да търси телесни мазнини.

Това, което ще накара тялото всъщност да „бръкне“ и извади телесните мазнини от запаса си, е хормонът инсулин. Той е главният определящ фактор за това кой ресурс на енергия ще се използва от тялото.

Когато не се храним, нивата на инсулин са ниски и това позволява пълен достъп до съхранените мазнини. С нисък инсулин дори не е нужно първо да се изразходи гликогена, за да се достигне до складираните мазнини, защото те просто са много по-достъпни.Затова вие бихте имали много по-голям и задържащ се ефект от отслабване чрез контрол на инсулина, вместо чрез контрол на калориите.

Контрол на инсулина се постига чрез периодично гладуване и подбор от храни, които не предизвикват покачването му. Пример за такива храни са непреработени меса, естествени мазнини, яйца, тъмнолистни зеленчуци, горски плодове, пълнозърнести храни, сьомга, авокадо, ядки, сусам и слънчоглед, лен. Добавяйте киселини като лимони и лайм, ябълков оцет, използвайте канела и куркума.

Избягвайте преработени брашна, захар, фруктоза, транс-мазнини, млечни продукти с ниска масленост, продукти с етикет „ниско калорично“, „протеиново“, „диетично“. Такава информация всъщност предполага, че естествените мазнини са заменени с въглехидрати.

Джани Ролистенова
е бивш професионален спортист и треньор в шведския национален отбор по синхронно плуване. Понастоящем е мениджър на верига за доставки на хотели и по този начин претворява в работата си страстта си към здравословното хранене.
Практикува периодично гладуване, опитен активист на осъзнатото хранене и приготвянето на храна в домашни условия. Последовател на метода OMAD (One meal a day) и кетогенното хранене.
Автор е в сайта www.glad-bg.com
Инстаграм: @jannyniwayan

Още по темата:

Интересуваш ли се от здравословно хранене? Храна за щастие

Интересуваш ли се от здравословно хранене?

Кратка анкета за храненето и грижата за здравето от Ancestral Superfoods

8 ползи от ябълковия оцет за здравето Храна за щастие

8 ползи от ябълковия оцет за здравето

Киселата напитка помага да отслабнете, намалява холестерола, понижава нивата на кръвната захар

Космическо преживяване и необятна вселена от вкусове Храна за щастие

Космическо преживяване и необятна вселена от вкусове

„Космос“ е не просто ресторант, а място с кауза

Грижа за здравето с ферментирали храни Храна за щастие

Грижа за здравето с ферментирали храни

Те са богати на полезни пробиотици и осигуряват по-добро храносмилане и по-силен имунитет

Внимавайте как подслаждате диетите си! Храна за щастие

Внимавайте как подслаждате диетите си!

Прекомерната употреба на фруктоза уврежда черния дроб

Цветомира Ванчева: Кулинарството е творческа професия Храна за щастие

Цветомира Ванчева: Кулинарството е творческа професия

Главният готвач на Red Coral издава тайни от кухнята

Как да се храним при синдром на раздразненото черво (IBS) Храна за щастие

Как да се храним при синдром на раздразненото черво (IBS)

Най-честата причина за появата на това заболяване е стресът

На кулинарен трекинг в Непал Храна за щастие

На кулинарен трекинг в Непал

В ресторант „Гуркха“ шеф Гунджа ни води из кулинарната и историческа традиция на своята страна

„Clean Еating“ или 10 лесни начина да се храним „чисто“ Храна за щастие

„Clean Еating“ или 10 лесни начина да се храним „чисто“

Непреработените храни са най-полезни за здравето и фигурата

Щастието зависи от храната Храна за щастие

Щастието зависи от храната

Най-много серотонин се произвежда в червата

Чаят Улун предпазва от рак на гърдата Храна за щастие

Чаят Улун предпазва от рак на гърдата

Елексирът влияе благотворно на сърцето и костите

Сладоледът е перфектната закуска?! Храна за щастие

Сладоледът е перфектната закуска?!

Само ако е домашен със стевия и е по здравословна рецепта

Гроздето е най-вкусното лекарство Храна за щастие

Гроздето е най-вкусното лекарство

То е незаменимо в профилактиката на редица сериозни заболявания

Нито яйцето, нито кокошката Храна за щастие

Нито яйцето, нито кокошката

Направиха веганско яйце от... боб

Как напитките „без захар“ ни правят дебели и болни Храна за щастие

Как напитките „без захар“ ни правят дебели и болни

Приемайки подсладител, хормоните ни реагират също както и при бялата захар

Протеиновите барчета трябва да се наричат „инсулинови“ Храна за щастие

Протеиновите барчета трябва да се наричат „инсулинови“

Вижте алтернативата - рецепта за наистина здравословен десерт