Подкрепете ни!




Как да преминете към осъзнато хранене

6 прости, но ефективни съвета

снимка: iStock
снимка: iStock
Днес всички говорят за осъзнато хранене, за задълбочено, внимателно преосмисляне на връзката ви с храната. Ето 6 простички, но ефективни съвета как да се премине към осъзнато хранене, които дава сайтът Lifehacker. Ако слушате тялото си, ще се храните наистина само когато се чувствате гладни. Няма да ви се налага да го правите по график, за компания или за облекчаване на стреса.

Според Джоузеф Б. Нелсън, осъзнатото хранене е изкуството на присъствието, докато ядете. Ако го усвоите - по-добре усещате текстурата и вкуса на продуктите. Може храненето да отнеме повече време, но удоволствието от всяко парче вкусна храна ще се увеличи. И много скоро ще започнете да забелязвате как храната влияе на настроението и самосъзнанието.

В глобален мащаб осъзнатото хранене е устойчиво хранене. Когато купувате само храни, които определено искате и можете да ядете, а не тези, които могат да запълнят празнотата в хладилника. Благодарение на този подход развалена храна и опаковки от нея няма да се озоват в контейнерите за боклук.

Едва ли е възможно да си кажете: „Това е, от понеделник преминавам към осъзнато хранене!“ - и да промените живота си с едно щракване на пръстите. Но ако преминете към това постепенно, стъпка по стъпка, тогава е напълно възможно да преразгледате хранителните си навици.

1. Слушайте себе си

Всички наши чувства и емоции - страх, безпокойство, дори влюбване или щастие - се изразяват чрез телесни усещания. Но обикновено не им обръщаме внимание, тъй като сме потопени в дела и мисли. За да разберете истинските си чувства, опитайте се да седнете на тихо място, да затворете очи и да се концентрирате върху тялото си. След няколко минути ще можете да разберете точно дали се чувствате гладни и ако да - колко. Не е необичайно хората да бъркат глада с други усещания, като жажда, страх или тревога. Ако се вслушвате по-често, това ще се превърне в навик и ще можете бързо и точно да определите емоциите си.

2. Направете почивка преди хранене

Често избираме храна по навик или копираме предпочитанията на хората, с които се храним. Потребителите на социалните медии дори „копират“ хранителните навици на приятелите си в социалните мрежи. Това е несъзнателно поведение, което ни лишава от възможността за избор. Ако искате да преминете към осъзнато хранене, опитайте да разглеждате храните или ястията пред вас за няколко минути преди всяко хранене, за да разберете какво точно ви се хапва или пийва тук и сега. Помислете и какво количество ще ви е достатъчно. Но не разделяйте продуктите на „лоши" и „добри". Дори да изберете нездравословна храна - това е вашият избор в този момент. Не се самобичувайте. С течение на времето нездравословните храни в менюто ви ще бъдат все по-малко.

3. Не се презапасявайте 

Сирена на разпродажба, евтини колбаси, нарязани на тънко или примамливи банани на входа на супермаркета са това, което много хора купуват с удоволствие, но едва ли изяждат до трошичка.
Всяка година в света се изхвърлят над 930 милиона тона храна. 61% от тях попадат на сметища от нашите кофи за боклук, 26% - от ресторанти и кафенета, 13% - от супермаркети и пазари. Експерти от Програмата на ООН за околната среда (UNEP) са изчислили, че изхвърлените продукти са причината за 8-10% от общите парникови газове. По този начин всяко допълнително сирене, колбас или банан е пряка заплаха както за околната среда, така и за вашия бюджет (а и за фигурата ви).

4. Опитайте се да се храните по-бавно

Опитайте се да усетите температурата, текстурата, вкуса на всяка хапка, която влиза в устата ви. Съсредоточете се върху чувствата си: коя храна е по-приятна, кой продукт доставя повече удоволствие. В изследване, публикувано в The American Journal of Clinical Nutrition, се посочва, че хората, които се хранят бавно и внимателно, консумират по-малко храна, особено по време на късните хранения. Това означава, че нищо допълнително няма да влезе в тялото.

5. Яжте до насита, но не преяждайте

Докато ядете, периодично се вслушвайте в себе си. Спрете, когато разберете, че вече не сте гладни. Дори и да е останало нещо в чинията, не е необходимо да я изблизвате. Може би като дете родителите ви са ви казвали, че трябва да ставате от масата само когато чинията ви е празна. Но всъщност няма нищо ужасно или срамно в това да не си доядете всичко. Останалото може да хапнете при следващото хранене или на другия ден.

6. Не яжте насила

13:00. Време за обяд е - но изобщо не ви се иска да се храните? Или будилникът звъни в 6:00 - тялото ви все още спи и дори самата гледка на прясна храна предизвиква леко гадене.

Случва се и това: хапналите сте порция борш, а също и планираните кюфтета. Вкусни са, пресни, но точно сега не ги искате. Друг пример: току-що сте хапнали, но сега колега ви вика в стола да му направите компания. Нямате нищо против да излизате да общувате, но отказвате, защото отново ще трябва да сдъвчете нещо. И накрая, може да сте наистина гладни и дори да има храна в хладилника. Но не точно тази, която ви се хапва в момента.

Струва ли си да се насилвате да ядете в такива ситуации? Експертите по осъзнато хранене биха казали не. По-добре е да изчакате, докато наистина огладнеете. И ако не харесвате готвена храна, отидете в кафене или поръчайте доставка. Вкусните и желани ястия ще ви заситят и ще ви доставят радост, за разлика от скучната паста от завчера.

Още по темата:

Люто, пиперливо? Български морков. Храна за щастие

Люто, пиперливо? Български морков.

В България има сорт люта чушка с богата история и при това единственият, който е познат извън пределите ни дори повече, отколкото тук

Как подсъзнанието ви помага да отслабнете Храна за щастие

Как подсъзнанието ви помага да отслабнете

Ако сте левичар - хранете се с дясната ръка, хапвайте пред огледалото

Храни-наркотици, които водят до зависимост Храна за щастие

Храни-наркотици, които водят до зависимост

Учени поискаха ултрапреработените продукти да се обозначат като пристрастяващи

Средиземноморската диета намалява ли риска от деменция? Храна за щастие

Средиземноморската диета намалява ли риска от деменция?

Резултатите от 20-годишно проучване клонят към изненадващ отговор

Витаминна бомба Храна за щастие

Витаминна бомба

Как да си приготвите пастата на Амосов за укрепване на имунитета

Ето какво се случва, когато спрете да ядете захар Храна за щастие

Ето какво се случва, когато спрете да ядете захар

5 лесни стъпки за естествено премахване на белия убиец от живота ви

Магически коктейл от бира и яйца спасил живота на жена Храна за щастие

Магически коктейл от бира и яйца спасил живота на жена

На прага на смъртта 78-годишната Маги Айвс си спомнила една стара рецепта...

Не са ли доста надценени качествата на лимоновия сок? Храна за щастие

Не са ли доста надценени качествата на лимоновия сок?

Клиничен диетолог обяснява дали сутрешният киселаж детоксикира тялото

Когато бях малка ме тровеха... Храна за щастие

Когато бях малка ме тровеха...

С мляко, масло, месо и глутен

Вегетарианците имат 14% по-малък шанс да развият рак Храна за щастие

Вегетарианците имат 14% по-малък шанс да развият рак

Изводът е на учени от Оксфордския университет, които 11 години наблюдават почти половин милион души

„Засега по-здравословна храна от житото няма Храна за щастие

„Засега по-здравословна храна от житото няма

На 18 февруари може да започнете диетата, завещана ни от Учителя Петър Дънов

Сушените сливи могат да помогнат в контрола на теглото Храна за щастие

Сушените сливи могат да помогнат в контрола на теглото

Търсете сушени плодове, които не са обработени със захарен сироп предварително

Д-р Гюнтер: „Пийте 8 чаши вода на ден!” е мит Храна за щастие

Д-р Гюнтер: „Пийте 8 чаши вода на ден!" е мит

Спрете да броите колко вода пиете, слушайте организма си и всичко ще е наред

Хумусът на нашите деца Храна за щастие

Хумусът на нашите деца

Sweet Twins е единственият хумус в България със свежи съставки, без консерванти и с неповторим вкус

Американчетата смятат, че хотдог е растение Храна за щастие

Американчетата смятат, че хотдог е растение

Учени търсят причините за неосведомеността на малчуганите за произхода на храните

Учени: Средиземноморската диета може да повлияе зле на репродуктивната функция Храна за щастие

Учени: Средиземноморската диета може да повлияе зле на репродуктивната функция

Причината е в пестицидите и инсектицидите в плодовете и зеленчуците