Подкрепете ни!




Изкуство20 март 2025

Най-близкото нещо до телевизионно съвършенство

Сериал на Нетфликс развълнува до сълзи милиони зрители и разбуни теми табу

Премиерата беше в четвъртък, 13 март. До неделя, 16 март, гледанията са 24,3 милиона. Рейтингът в IMDB e вече 8,4. В сайта Roten Tomatoes рейтингът е 100%, което означава, че няма нито една лоша рецензия от професионалист. Но зрителската любов е невиждана. 

Толкова суперлативи за телевизионна продукция любителите на киното не са изричали от много години. Из форумите хората плачат, благодарят, възхваляват работата на целия екип и поименно на всеки, споделят нещастия с техните деца. Казват, че това не е кино, а виртуозна документалистика. Наричат изпълнението на Оуен Купър в ролята на 13-годишния Джейми, обвинен в убийство на съученичка – гениално. В култ е издигнат и британският актьор Стивън Греъм. 

Драмата на Джак Торн и Стивън Греъм Adolescence („Юношество“), излъчена по Нетфликс, бе наречена от The Guardian „най-близкото нещо до телевизионното съвършенство от десетилетия“. (Вестникът посочва за предишен връх от края на 80-те една трилогия от драми на Малкълм Маккей – A Wanted Man.)

Четирите епизода на Adolescence отприщиха потискани дълго теми, за които обществото явно отдавна е искало да говори. На преден план е една чисто човешка трагедия на средностатистическо британско семейство, което се сблъсква с непреодолим обрат на съдбата – синът е обвинен в убийството на своя съученичка без на пръв поглед особени мотиви.  
The Guardian: Техническите постижения – всеки епизод се прави в един дубъл – са съчетани с набор от достойни за награда изпълнения и сценарий, който успява да бъде наситено натуралистичен и изключително емоционален в същото време. „Юношество“ е дълбоко вълнуващо, дълбоко мъчително преживяване.
Попадаме в тийнейджърски свят, който се живее предимно онлайн и за който възрастните, каквото и да си мислят, изобщо си нямат представа и не разбират, се казва още в статията. Освен трагедията на две семейства се разкриват и непреодолимите пространства в общуването между поколенията, както и жестоките порядки в тийнейджърските общества. Обяснява се значението на емотиконите в общуването между децата в социалните мрежи. Оказва се, че тези на пръв поглед безобидни сърчица с различен цвят носят жестоки присъди в света на поколението Алфа.  

В червено светва и едно сравнително ново явление – дебрите на  културата „incel“. 

Субкултурата incel

Incels са мъже, които вярват, че съдбовна комбинация от техните лоши гени и последствията на модерния феминизъм ги е оставила извън полето на романтичните връзки и сексуалните отношения. Те се смятат за лишени от възможността да са мъже в истинския смисъл на думата. Те се смятат за отхвърлени по подразбиране и непригодни за обичане от научна гледна точка, пише metro.co.uk. Това е една от малкото субкултури, изградени изцяло около чувството за малоценност.

Според разследването на metro.co.uk над 80% от incels са във възрастовия диапазон 18-30, но сред тях има и деца - на 12,13,14 г. Момчета, които не се вписват в стандартите на поколението си за яки, забавни, секси, силни, умни и пр. Социалните мрежи ги карат да се сравняват с връстниците си и с печал и отчаяние да осъзнават от ден на ден, че шансовете им да бъдат харесани или избрани за партньор са нищожни. 

Те общуват в онлайн форуми. В реалния живот са предимно в стаите си, пред компютрите. Смятат за себе си, че са физически отблъскващи, скучни и нямат желание да опитват гмуркане в реалния живот. До тук – нищо опасно – в тези сайтове те само се оплакват от живота и споделят несгодите си с момичета и жени. Сред свои хора със същата съдба те охотно споделят.

Но затворени в онлайн пространството изчезва чувството им за свобода на действие. Те обясняват девствеността си като нещо, което им е причинено от безсърдечните представителки на другия пол. Нахъсват се един друг срещу тях, обединяват се около идеята, че изолацията им от връстниците им не е по тяхна вина. 

По-добре гневен, отколкото тъжен – участниците в тези форуми с охота обсъждат мислите си за самоубийство. Често чувството за пълна безпомощност кара някого да прояви насилие в действителността... Точно това се случва в Adolescence.

Много въпроси, малко отговори...

Adolescence задава въпроси, много тежки въпроси, пише The Guardian. 
На кого и на какво учим момчетата си? 
Общуваме ли достатъчно с децата си? Питаме ли ги как са, през какво минават?
Как се отнасяме ние, бащите им, към майките им? 
Как майките реагират на гнева на бащите?
Затваряме ли си очите пред проблемите на нашите наследници в името на клишето „щастливо семейство“? 
Ставаме ли за примери за подражание? 
Как очакваме от децата си с минимум опит да се ориентират в този все по-отровен и невъзможен свят? 
Колко концепции за мъжественост има? Коя е правилната? 
И колко още момичета и жени ще умрат, докато се опитваме да намерим правилните отговори? 

Още по темата:

Антони Боксеров – многолик и дързък Изкуство

Антони Боксеров – многолик и дързък

„Всеки, който ме познава, знае, че съм много далеч от високомерието. Но съм голям ентусиаст, а нищо велико не е постигнато без ентусиазъм.“

За любовта в самота Изкуство

За любовта в самота

98 години от рождението на Габриел Гарсия Маркес

Вярвайте в надеждата, вярвайте в себе си, разпръсквайте любов, а не омраза Изкуство

Вярвайте в надеждата, вярвайте в себе си, разпръсквайте любов, а не омраза

Ейдриън Броуди с най-дългата реч в историята на Оскарите

Изкуство извън каноните и оковите на академичните традиции Изкуство

Изкуство извън каноните и оковите на академичните традиции

„Съвременни български наивисти“ е единствена по рода си книга в България за последните 40 години

Ако един писател е морален, той пише лошо Изкуство

Ако един писател е морален, той пише лошо

Сгрешена диагноза кара Антъни Бърджис да напише пет романа за година

„Нямам мобилен телефон. Никога не съм изпращал имейли.“ Изкуство

„Нямам мобилен телефон. Никога не съм изпращал имейли.“

Актьорът Кристофър Уокън има само „сателитна антена в дома си“

Ние всички сме само възрастни деца, които се суетят, преди да намерят покой Изкуство

Ние всички сме само възрастни деца, които се суетят, преди да намерят покой

193 г. от рождението на Луис Карол – най-добрият писател сред математиците

... Образ на бъдещето? Представете си ботуш, стъпкващ човешко лице Изкуство

... Образ на бъдещето? Представете си ботуш, стъпкващ човешко лице

75 години от смъртта на великия антиутопист Джордж Оруел

Джордж Оруел – Пророк на тъгата Изкуство

Джордж Оруел – Пророк на тъгата

Надали днес някой се съмнява в безсмъртието на Биг Брадър. И това е повече от притеснително...

Идеите съществуват извън нас самите, свързани сме в някаква абстрактна земя Изкуство

Идеите съществуват извън нас самите, свързани сме в някаква абстрактна земя

Дейвид Линч: Подобно на светлината, тъмнината произлиза от отражението на света

Деми Мур: Сценарият и Вселената ми казаха, че имам още какво да свърша Изкуство

Деми Мур: Сценарият и Вселената ми казаха, че имам още какво да свърша

Никога няма да сме достатъчно силни, красиви или успешни, нека с любов правим това, което е важно за нас

Вчера почина авторът на „Вчера“ Изкуство

Вчера почина авторът на „Вчера“

Владимир Даверов ни остави разкази, филми, романи, тревожни прозрения и крилати фрази

Това място е като нечий спомен за град, спомен, който избледнява... Изкуство

Това място е като нечий спомен за град, спомен, който избледнява...

Тайните истини на вселената според „истинския детектив“ Ръст Коул

Виена с първи дамски камерен оркестър Изкуство

Виена с първи дамски камерен оркестър

Идеята е да се популяризират творбите на жените композитори