Подкрепете ни!




Светът в теб9 ноември 2020

Хората са духовно слепи за същността на кражбата

Никога не биха влезли в дома на човек с взлом, но нямат угризения да вземат от дарени пари, от офиса или от държавата

Снимка: Травис Есингер, Unsplash
Снимка: Травис Есингер, Unsplash
Има много хора, които смятат себе си за високо морални и преизпълнени с духовни ценности, когато стане дума за кражба от нечий дом, от кола, от чанта, от джоб - те първи започват да крещят за справедливост и да изискват наказание за крадеца. Но самите те също крадат, без обаче да таксуват собствените си престъпления като нарушаване на библейския закон „Не кради!". Те определят за кражба само това, което е взето от човек, но без угризения бъркат в общи каси на фирми, дарителски организации, фондове, фондации, държавни учреждения и пр.
Предлагаме ви гледната точка на един световно известен проповедник - Дерек Принс (1915-2003), проникновен разбирач на библейското слово, чиято ежедневна радиопрограма, Derek Prince Legacy Radio, се e излъчвала години наред из целия свят на различни езици. 

НЕ КРАДИ!

Тази заповед е много по-актуална, отколкото предполагаме.
Повечето хора на Запад, поне в известна степен, са запознати с десетте Божии заповеди, които бяха дадени на Моисей от Бога. Тези десет заповеди са записани в Изход 20:1-17. От тези десет заповеди първите четири се отнасят до отношението на човека с Бога, докато останалите шест - до отношението на човека с неговия ближен. Като цяло изискването, посочено в тези заповеди за отношението на човека към Бога, може да бъде обобщено с три думи: уважение, поклонение и покорство.
Шестте заповеди, които се отнасят до взаимоотношенията на човека с неговия ближен, изискват определени неща, които са основни за човешкия живот. Те изискват отношение на уважение към самия живот. . . към брака, дома, имуществото, справедливостта и истината. Здравият разум и опитът показват, че когато тези изисквания от Бога са оставени настрана, резултатът е разруха на обществото. Последицата от отхвърлянето на Божиите разумни изисквания може да бъде само една и тя е анархия, която на свой ред често води до деспотизъм... господството на един човек или група хора над останалите, своеволно и несправедливо.

Кражбата е поставена в пряка връзка с убийството, прелюбодейството и лъжесвидетелстването. Всеки един разумен човек с някакви морални ценности би признал, че убийството, прелюбодейството и лъжесвидетелството са изключително сериозни и зли неща. Кражбата е поставена редом с тях. С други думи, Бог оценява кражбата като едно толкова зло и оскърбително деяние, толкова погрешно, колкото и убийството, прелюбодейството и лъжесвидетелството.

КАКВО ОЗНАЧАВА ДА КРАДЕШ?

Да погледнем дефиницията на думата „крада" в речника: „Да крадеш означава да вземеш нещо, което не ти принадлежи.” Не е посочено точно в какъв смисъл е използвано да вземаш неща. Те могат да бъдат взети със сила, с измама или по таен начин. Вземането може да бъде прикрито с различни и най-разнообразни извинения или аргументи; но вземането си е вземане и това е факт, в какъвто и контекст да е използвано и всяка една форма на вземане на нещо, което не ни принадлежи, е кражба.
Не е важно на кого са взетите неща. При условие, че нещата не принадлежат на човека, който ги взема, този човек краде.

Важно е да обърнем внимание на това, защото много хора по един или друг начин са духовно слепи за определени страни на кражбата. Това определено се отнася за днешното общество. Например много хора не крадат директно от друг човек. Те не биха отишли преднамерено в къщата на съседа си да вземат пари, скъпоценности или други ценни неща. Или ако работят непосредствено до някой мъж или жена в офис или завод, те няма да откраднат тяхното портмоне, цигари или нещо подобно. Те биха признали, че това е напълно погрешно и извън техните морални критерии да направят подобно нещо.

Но странното е, че често подобни хора не изпитват угризение или чувство за вина, когато става въпрос за кражба от неизвестна организация или група, която не познават лично, като например дружество, институция, армията или правителството. Това дори се отнася до хора, които  изповядват някаква религия и претендират, че живеят по определени морални стандарти. 

Аз служех в британската армия по време на Втората световна война в продължение на повече от пет години. Имал съм пълната възможност да наблюдавам как много хора, които твърдят, че ходят на църква и имат твърде високи морални и религиозни критерии, никога не биха откраднали от другар в армията, но на драго сърце биха откраднали от самата армия.  Те биха взели провизии, снаряжения, дрехи или други ценни неща, които знаят, че принадлежат на армията, а не на самите тях; при все това не изпитват угризение или чувство за вина като ги вземат, просто защото това не е личност или индивид, но група... нещо голямо, неизвестно и неопределено, което не изглежда да е толкова стойностно и значимо.

Чувал съм за един човек, който работеше за „Дженерал Мотърс" в едно голямо предприятие в град в Северна Америка. Съгласно повечето стандарти, той бе високо нравствен човек. Посещаваше църква. Но не изпитваше чувство за вина, когато крадеше от мястото, където работеше. Той можеше редовно да взема части или други съоръжения, които или продаваше на по-ниска цена като за неофициален ремонт или ги използваше за свои собствени цели. Този човек ходеше на църква, представяше се за добър човек с нравствени критерии. Вероятно почиташе десетте Божии заповеди и признаваше техните морални ценности. Въпреки това бе виновен за често извършвана кражба. Кражба, не от приятел или съсед, но от голямо дружество, което в случая бе компанията „Дженерал Мотърс".

Такъв човек, който посещава църква, вероятно щеше да бъде ужасен, ако някой приятел или съсед влезе в дома му и съзнателно открадне нещо, което му принадлежи. Той би определил този човек като крадец. Сигурно би го причислил към едно много ниско социално и нравствено равнище и вероятно би предприел законни действия срещу него.  
Не е ли забележително, че този мъж може да установи, че човекът който е влязъл в неговата къща и е взел нещо, краде; и все пак не може да осъзнае, че когато той взема неща незаконно, без позволение, нечестно, тайно, по втория начин - от „Дженерал Мотърс" краде точно толкова, колкото и човекът, който влиза в неговата къща и си взема нещо от собствеността му.
Става въпрос за религиозен човек, който проповядва на другите, претендира за моралност, твърди, че знае кое е правилно и кое грешно и все пак самият той е хванат да краде.
Няма съмнение, че има много такива хора днес, претендиращи за моралност, религиозност, почтеност, служители на големи организации, учреждения или членове на правителството, които обикновено и съвсем естествено крадат. Въпреки това се ужасяват при названието „крадци", защото не крадат от някой друг човек или съсед, а от голяма група, която сякаш няма самоличност. Въпреки това кражбата си е кражба и това е факт, без значение от кого крадем.
В Римляни 2-ра глава, апостол Павел пише на хора, които твърдят, че са вярващи и почитат нравствените закони; и въпреки това той казва. . . и това е стихът, който се отнася много, много директно за голяма част от хората днес. Римляни 2:21 „Тогава ти, който учиш другиго, учиш ли себе си? Ти, който проповядваш да не крадат, крадеш ли?” 

КАКТО БОГ ГО ВИЖДА

Ние може да успеем да скрием своите действия от даден човек, от нашия работодател, от фирмата, от съдебните институции, но има един, който винаги вижда всичко, което правим. И това е Бог. В Притчи 15:3 се казва: „Очите Господни са на всяко място и наблюдават злите и добрите.”
Запомни, че когато отиваш на работа, в офиса, в завода или някъде другаде, очите на Господа са там и гледат какво правиш, дали то е добро или зло. Ти може да скриеш от човека, но от Бога не можеш. И в крайна сметка Бог е този, пред когото ще отговаряш, а не човек.
...
Крайният резултат от кражбата е унищожителен за всички, които вършат това. Бог казва в Галатяни 6:7: „Каквото посее човек, това ще и да пожъне.” Ти не може да посееш едно нещо, а да пожънеш съвсем друго. Не може да посееш измама и кражба, а да пожънеш полза и благословение.
...
Някога спирали ли сте, за да си зададете въпроса защо беззаконието в тази страна днес е с огромни размери? Замислял ли си се някога, че ако ти тайно, на своето местенце вършиш измама и кражба, ти носиш голяма част от вината за цялостното състояние на беззаконието в тази страна?

Още по темата:

Първо си простете всичките свои недостатъци Светът в теб

Първо си простете всичките свои недостатъци

Ако хленчите и се оплаквате, провалите ще се повтарят отново и отново

Горделивостта е коренът на всички човешки грехове Светът в теб

Горделивостта е коренът на всички човешки грехове

Сергей Лазарев: Ако човек е скромен, той трябва в същото време да бъде искрен и безстрашен

Губещите се надяват. Победителите вярват. Светът в теб

Губещите се надяват. Победителите вярват.

Дан Валдшмид: Надеждата ви позволява да поемете по лесния път

Душата се нуждае от Егото Светът в теб

Душата се нуждае от Егото

Без него в нас няма безопасно място, където да поставим плодовете на нашия растеж, казва Каръл Пирсън

Колко несигурни сте в себе си? Светът в теб

Колко несигурни сте в себе си?

Несигурността е сложна емоция, което често се крие зад привидно нормално поведение

Осъзнато дишане – всяка глътка въздух носи щастие Светът в теб

Осъзнато дишане – всяка глътка въздух носи щастие

При издишане пък споделяте животворна енергия с другите, казва Хик Нат Хан

Красотата на една жена с годините само расте! Светът в теб

Красотата на една жена с годините само расте!

Изпитани във времето съвети за красота от Сам Левинсън

Ти току-що пречупи детето си. Браво! Светът в теб

Ти току-що пречупи детето си. Браво!

Дан Пиърс: Татковци, време е да покажем на децата си, че ги обичаме и да го правим постоянно

За да създадете реалност, съсредоточете се отвъд резултата Светът в теб

За да създадете реалност, съсредоточете се отвъд резултата

Човекът не е изплел мрежата на живота – той е просто нишка в нея

Това, което ви дразни, ви контролира Светът в теб

Това, което ви дразни, ви контролира

Вадим Зеланд обяснява как да насочим мислите си, за да променим нашия слой на реалността

Чувствам се като чужд – и на себе си, и за света Светът в теб

Чувствам се като чужд – и на себе си, и за света

Кризата на егото всъщност е самата искра, която често е необходима, за да запалим вътрешен огън

Когато невъзможното стане възможно Светът в теб

Когато невъзможното стане възможно

Кастанеда: Нямаш никакво време и въпреки това си заобиколен от вечността

Ба дзъ: 8 знака на съдбата Светът в теб

Ба дзъ: 8 знака на съдбата

Древната даоистка карта ни води към истинската ни същност и цел