Подкрепете ни!




Здраве10 декември 2020

Краят му се вижда, можете да се справите!

5 стратегии за мобилизация на психическия ресурс

Снимка: Wikimedia.org
Снимка: Wikimedia.org
Като цяло изглежда, че много хора са намерили начини да се справят със суматохата и повишената тревожност, свързани с пандемията от COVID и мерките за контрол, предназначени да минимизират нейното въздействие, пише Джонатан Есте в сайта The Conversation. Например  скорошно проучване установи, че 64% от хората в Обединеното кралство успяват да управляват стреса си, причинен от пандемията.

Устойчивостта може да се разглежда като набор от умения, които подкрепят способността ни да се справяме в трудни ситуации. Това е подходът на Penn Resilience Program от Университета в Пенсилвания, който се основава на набор от валидирани умения: самосъзнание, саморегулация, оптимизъм, умствена пъргавина, самоефективност и връзка. Самосъзнанието е способността да натискаме бутона за пауза и да забелязваме какво се случва с нас - нашите чувства, мисли и поведение. 
Но констатацията не е достатъчна. Какво правим, когато забележим неща, които не са полезни?
Тук идва саморегулацията. Тя се случва тогава, когато сме в състояние да променим хода на нашите реакции и да упражним контрол върху това, което се случва с нас по отношение на нашите мисли, емоции и реакции. Оптимизмът може да повлияе на нашето благосъстояние - когато вярваме, че положителните неща ще се случат в бъдеще. 

Психичната ловкост е способността да се види едно и също събитие от различни гледни точки.
След като добавим признаването на нашите таланти, умения и силни страни, след като сме наясно с чувството за самоефективност, нивата ни на устойчивост могат да бъдат по-високи.
Есте дава пет практични съвета, за да потренираме психиката си в тези смутни времена.

Помислете за подскачаща топка, пише той. Височината на отскока намалява всеки път, когато топката се удари в земята.
Същото е и при устойчивостта. Когато минавате през сериозни премеждия за продължителен период от време, особено ако те причиняват хроничен стрес, вашите вътрешни ресурси могат да се изчерпят. 

Ето пет стратегии за справяне, които могат да попълнят тези резерви и да повишат вашата устойчивост, за да ви преведе здравият разум през последните фази на тази пандемия:

1. Бъдете по-мили към себе си. Самосъстраданието ще повиши вашето самочувствие и следователно вашата устойчивост. Например вместо да се укорявате за протакането, бихте могли да разберете нежеланието да започнете нова задача като знак, че имате нужда от почивка. При сегашните обстоятелства бъдете по-гъвкави и прощавайте на себе си и другите по-често.

2. Фокусирайте се върху това, което е работило. Сега, когато вече осезаемо може да се види възможен изход от тази пандемия, можете да се съсредоточите върху това, което е работило добре за вас в миналото. Вместо да се притеснявате за способността си да се поддържате в идеална форма още шест месеца (това е срокът, според СЗО, през който ще продължат трудните времена), можете да се поздравите, че сте издържали вече осем месеца. Оценяването на себе си и другите може да повиши способността ви да бъдете устойчиви.

3. Погрижете се за физическото си здраве. Ако е възможно правете редовни упражнения, това ще бъде от полза и в психологически план. Ефектът се засилва, ако можете да правите упражненията си (ходене или бягане например) сред природата. Внимавайте какво ядете и пиете и избягвайте излишъка - особено когато става въпрос за алкохол.

4. Поддържайте контакти. Поддържаните взаимоотношения са важни за устойчивостта. Поддържайте връзка със семейството и приятелите си, дори и само онлайн.

5. Намерете време да се отпуснете. Изправянето пред постоянни предизвикателства е уморително. Един от начините да възстановите своята устойчивост е като си позволите време да се отпуснете и да направите нещо, което ви харесва. Например отделете време за четене, гледане на телевизия или игра на видео игри. Половин час нищоправене на ден може да има голямо значение за вашето психическо благосъстояние и устойчивост.

Още по темата:

Пет предупредителни знака на алкохолната деменция Здраве

Пет предупредителни знака на алкохолната деменция

Злоупотребата със спиртни напитки уврежда мозъка безвъзвратно

Мистерия около дългия COVID Здраве

Мистерия около дългия COVID

30% от преболедувалите имат оплаквания 45 седмици след диагнозата

Тези деца не играят и им е трудно да се усмихват, те чакат нашата помощ Здраве

Тези деца не играят и им е трудно да се усмихват, те чакат нашата помощ

Петиция събира подписи за спешното изграждане на Национален център за детско здраве

Само 15 с положителен тест след масови прояви с 60 000 души в Англия Здраве

Само 15 с положителен тест след масови прояви с 60 000 души в Англия

FDA одобри лекарство против Covid-19 за спешна употреба. Професор: Не демонизирайте неваксинираните!

Пролетни алергии: Дишайте свободно и се наслаждавайте на обновяването на живота Здраве

Пролетни алергии: Дишайте свободно и се наслаждавайте на обновяването на живота

Превенция и лечение на симптомите с помощта на етерични масла

Отровни ли са дрехите ни? Здраве

Отровни ли са дрехите ни?

Шест опасни химикала, които могат да навредят сериозно на здравето ни

Илон Мъск: Имам синдром на Аспергер Здраве

Илон Мъск: Имам синдром на Аспергер

Американски лекари обясняват какво означава това

Учени: Кефирът може да спре цитокиновата буря Здраве

Учени: Кефирът може да спре цитокиновата буря

Пробиотични молекули помагат на клетките „воини" да разпознаят лесно „врага"

Пролетна детоксикация с ароматерапия Здраве

Пролетна детоксикация с ароматерапия

Практични съвети за пречистване на организма с етерични масла

Новите Pro Climate продукти с грижа за хората и околната среда Здраве

Новите Pro Climate продукти с грижа за хората и околната среда

Да се грижиш за природата не е само да изхвърляш отпадъците на правилното място

Защо грижата за кожата е важна? Здраве

Защо грижата за кожата е важна?

Превенцията на несъвършенства като фини линии и бръчки е по-лесна, отколкото борбата с тях

5-минутни микронавици за по-добро здраве Здраве

5-минутни микронавици за по-добро здраве

Изберете различно начало на деня си

Тази събота, 17 април, е Световният Ден на Хемофилията Здраве

Тази събота, 17 април, е Световният Ден на Хемофилията

Облечете се в червено и изпратете снимката си. Така ще изразите подкрепата си към хората с хемофилия.

Предлагат пауза за ваксината срещу Covid-19 на Johnson&Johnson Здраве

Предлагат пауза за ваксината срещу Covid-19 на Johnson&Johnson

Препоръчаха на американците да ползват ваксините на Moderna и на Pfizer

Всеки трети след тежка форма на Covid-19 е с влошено психично здраве Здраве

Всеки трети след тежка форма на Covid-19 е с влошено психично здраве

34% са развили психиатрични или неврологични диагнози след шест месеца

Плазмите на Кеше будят кръвните клетки! Здраве

Плазмите на Кеше будят кръвните клетки!

Водата, заредена с GANS anti-virus, стартира в организма процеси на самоконтрол, саморегулация и самоизцеление