Подкрепете ни!




Здраве05 януари 2022

Станете от масата!

Защо продължаваме да ядем дори когато вече сме сити

Худ. Бомпиани Роберто
Худ. Бомпиани Роберто
Натъпквали ли сте в уста си последното парче пица, въпреки че сте яли достатъчно? Дояждате ли огризките на децата, “защото храна не се изхвърля”, въпреки че вече се чувствате сити?
За да разберем какво се случва, нека разгледаме сигналите за ситост на тялото. Полезно е да знаем как тялото ни казва, че е време да спрем да се храним.

Сигналите за ситост 

Сигналите за ситост на тялото ви се включват, когато мозъкът ви усети, че сте консумирали достатъчно от хранителните вещества, от които се нуждаете. Вашият мозък черпи знаците от източници като:
  • сигнали за разширяване от стомашно-чревния тракт, които му дават информация за обема на храните и напитките, които сте консумирали;
  • „хормоните на ситост“, като холецистокинин (CCK) и пептид YY , които се освобождават в кръвта ви, когато определени хранителни вещества от усвоената храна влязат в контакт с определени части на стомашно-чревния тракт;
  • хранителни вещества от усвоената храна, които преминават в кръвообращението - те могат да подадат сигнал за ситост директно до мозъка;
  • лептин , хормонът, произвеждан основно от мастната тъкан, която съхранява излишните хранителни вещества от храната под формата на мазнини. Колкото повече мазнини поемате, толкова повече лептин освобождава мастната ви тъкан в кръвния поток и толкова повече мозъкът ви усеща, че сте консумирали достатъчно от необходимите хранителни вещества.
Вашият мозък поставя всички тези източници на информация в „алгоритъм за ситост“ и в определен момент ви изпраща сигнал, че е време да спрете да ядете. Това обяснява защо, ако не получите достатъчно от хранителните вещества, от които се нуждаете, може да се почувствате незаситени и да продължите да ядете, дори когато сте сити. Добавете една или две алкохолни питиета към сместа и може да стане още по-лесно да игнорирате сигналите за ситост.

Сигналите за ситост на тялото ви са лесни за игнориране – особено когато сте изкушени от разнообразни и вкусни храни и желанието за хранене е по-скоро социален повик. Алкохолът също ви помага да игнорирате знаците за ситост.

Сред другите фактори е убеждението, че “храна не се хвърля”, “да не стане зян”, рутинни навици за задължителен десерт след вечеря - независимо от това как се чувствате.


Храненето е свързано и с емоциите

Ако някога сте преяждали, докато се чувствате отегчени, уплашени, стресирани, самотни, уморени или виновни, сте открили, че храната може да подобри настроението ви (поне временно). Всъщност е доказано , че някои от хормоните и естествените мозъчни химикали, участващи в сигнализирането за ситост, влияят на настроението. Ако редовно продължавате да ядете, когато сте сити, си струва да проучите възможните основни психологически фактори -депресията, тревожността и стресът.
Не бива да се пренебрегва и наличието на посттравматичното стресово разстройство – и не, не е нужно да сте ветеран от войната, за да имате посттравматично стресово разстройство. Има много житейски събития, които го предизвикват. Хранителните разстройства като хроничното преяждане, компулсивното хранене, булимията, нервозата - също са свързани с игнорирането на сигналите за ситост.

Как да спрете да ядете, когато сте сити

Ако подозирате, че имате психологически причини, които допринасят за хроничното ви преяждане, знайте, че има научно доказани лечения, които могат да помогнат. Има работещи схеми за преодоляване на депресията, тревожността и посттравматичния синдром. Хранителните разстройства могат да бъдат лекувани ефективно с когнитивно-поведенческа терапия. Вашето джипи ще ви насочи към правилния специалист. Съществуват и безплатни групи за самопомощ, които работят по 12-стъпковата програма. 
Ето още няколко стратегии за справяне с компулсивното хранене:
  • Водете дневник за сигналите си за ситост, за да се научите да ги разпознавате. Всеки път, когато се храните, отбележете дали се чувствате сити, ненахранени или преяли. Стремете се към резултат „сити“.
  • Ако разпознаете симптомите на преяждането, отбележете в хранителния си дневник какво усещате като емоция. Чувствате се недостойни? Изпитвате ревност, завист? Раздразнение или гняв? Умора? Или отлагате нещо? Помислете от какво наистина се нуждаете; дайте си повече от това, от което се нуждаете, вместо да запълвате емоционалната празнота с храна.
  • Изберете богата на хранителни вещества диета, която съдържа минимум ултра преработени храни и следете желанието да приемете определени нездравословни храни. Това ще ви помогне да доставяте на организма си хранителните вещества, от които се нуждаете, така че вашите сигнали за ситост да се активират. 
  • Вие решавате колко и каква храна да ви се сервира, така че в чинията ви да се появява само количеството, което смятате, че можете да хапнете и е полезно за вас.
  • Ако мислите, че прекалявате с някои вкусотии - поставете препятствия между себе си и храната. Остатъците могат да бъдат замразени или съхранявани “за после”. Отдалечете се от масата, след като сигналите ви за ситост ви кажат, че е време да спрете.
Източник

Още по темата:

Проф. Е. Кимрон: „Министерство на здравеопазването, време е да признаем провала“ Здраве

Проф. Е. Кимрон: „Министерство на здравеопазването, време е да признаем провала“

Икономиката, която разрушихте, децата, чието образование унищожихте – те са допълнителните жертви в резултат само на вашите действия

EMA: Има риск за имунитета поради честа реваксинация срещу коронавирус Здраве

EMA: Има риск за имунитета поради честа реваксинация срещу коронавирус

Според индийски епидемиолог 80% от хората няма да разберат, че носят Omicron

Китайски учени: Omicron може да е скочил от човек към мишка и обратно Здраве

Китайски учени: Omicron може да е скочил от човек към мишка и обратно

Бил Гейтс се надявал да има нови, по-ефективни и по-трайни ваксини

Израел в паника заради Omicron Здраве

Израел в паника заради Omicron

На всяка трета секунда се поръчват антигенни тестове за доставка до дома

Нахрани кожата си с YOGH® Здраве

Нахрани кожата си с YOGH®

Ръчно изработена пълноценна и природна козметика за теб. БЕЗ пластмаса, сгъстители, петролни деривати и вода

Citigroup уволнява неваксинирани служители Здраве

Citigroup уволнява неваксинирани служители

Това е първата голяма институция на Уолстрийт, която прилага най-строгите мерки за ваксинация

SSI: Можем да си върнем нормалния живот след два месеца Здраве

SSI: Можем да си върнем нормалния живот след два месеца

Епидемиологът Тайра Гроув Краузе: Разпространението на щама омикрон ще ускори края на пандемията

FDA разреши хапчето на Pfizer против COVID-19 Здраве

FDA разреши хапчето на Pfizer против COVID-19

Според агенцията - помага, ако се пие през първите 5 дни от появата на симптомите

Ароматерапия за събуждане на Духа Здраве

Ароматерапия за събуждане на Духа

В навечерието на коледните празници споделяме с вас една статия от Д-р Хоцел на тема Духа и грижата за него

Билков цяр при вирусни инфекции Здраве

Билков цяр при вирусни инфекции

Какво да правим стъпка по стъпка при поява на настинка и вирусни инфекции и как да ги избегнем?

Вълната на гребена на вълната Здраве

Вълната на гребена на вълната

Защо да ползваме естествения материал и как той променя съня и домовете ни

Александра Код: Има и ваксинален ковид Здраве

Александра Код: Има и ваксинален ковид

Специфичният риск от антитяло-зависимото усилване трябва да бъде разкрит на хората, преди да бъдат ваксинирани, казва френският учен

ЕК няма да препоръча задължително ваксиниране срещу COVID-19 Здраве

ЕК няма да препоръча задължително ваксиниране срещу COVID-19

Преди седмица Урсула фон дер Лайен съжали, че толкова ваксини остават неизползвани и призова страните в ЕС да вземат мерки

The Guardian: Повече от половината случаи на Omicron в Англия са след две игли Здраве

The Guardian: Повече от половината случаи на Omicron в Англия са след две игли

Няма данни обаче за хоспитализирали или починали

Новият вариант се разпространява много бързо, но болестта минава по-леко Здраве

Новият вариант се разпространява много бързо, но болестта минава по-леко

Израел не пуска чужденци, но конкурсът „Мис Вселена" ще се проведе