Доц. д-р Екатерина Тодорова: „Дислексията не е болест"
Това е състояние, при което информацията се преработва по различен начин
Доц. д-р Екатерина Тодорова е преподавател в НБУ, магистър по логопедия и доктор по психология. Тя е един от най-големите специалисти по дислексия в България. Провежда консултации в „Център за терапия на комуникативни и емоционално-поведенчески нарушения в детска възраст“ на НБУ.
Доц. Тодорова, какво представлява дислексията?
Изпитват ли проблем и при овладяване на различни графични системи, на чужд език?
Те забелязват, че някои се срещат по-често в текста и ги наизустяват. Тогава си изработват стратегия да запомнят всички думи. И така се научават да четат.Част от тези, за които това е лесен процес, ще се научат да четат и пишат по-лесно примерно на английски език, отколкото на български. Защото там е заложено глобалното възприемане на думите, тип наизустяване. Така че има дислексици, които се справят по-добре на чужд, отколкото на роден език. Аз например имам колега възрастен професор дислексик – той владее говоримо и писмено четири езика. Да, чете по-бавно, продължава да допуска грешки, но се справя без проблем и работи в сложна научна област.
Повишеният интелект при дислексиците не се ли развива заради усилията, които полагат те, за да компенсират?
Но дори и когато останалите виждат техния потенциал, им лепват етикета „мързелив“. Много умен, но мързелив. А в същото време дислексиците знаят, че са положили в пъти повече труд, отколкото останалите.Когато детето тръгне на училище, то излиза от защитената семейна среда, трябва да започне да свиква с нови правила и изисквания. Изведнъж учителката става най-значимият образ. Самооценката на детето е строго зависима от одобрението на учителката, тоест от училищния успех. И то вижда, че непрекъснато не отговаря на изискванията. Дори тя да се държи много добре с него, да го хвали, то много добре знае кога е несправедливо похвалено. Това не го ласкае, а започва да мисли, че нещо не е в ред. Проблем с ученето има, когато аз ви разкажа история, а вие не можете да я научите. Докато при дислексика проблемът е друг губи много време, докато чете и пише. Но ако някой му прочете урока, няма никакъв проблем да запамети и възпроизведе информацията. И когато това не се случи през първите четири години в училището, детето се развива с ниска самооценка, което води до сериозни проблеми в емоционалното и поведенческото функциониране.
Как един родител да разбере, че детето му има дислексия?
Дислексиците се раждат без проблем, прохождат и проговарят навреме и не демонстрират никакви проблеми до встъпването си в предучилищните групи. Първото нещо, което родителят може да забележи, е, ако детето започне да изпитва затруднения с упражнения, които изискват от него да разделя една дума на звукове, да определя кой е първият или последният звук в думата, трудно му е да различи сходни думи, примерно коса – коза и т.н.Ако родителят забележи, че на детето му е трудно да запомня буквите – тогава това е повод да се обърне към специалист.
А ако детето има проблеми с ориентацията в пространството?
Да, ляво-дясно ориентацията и въобще тази в пространството също е чест, макар и незадължителен, симптом. Това е повод за консултация със специалист, не е диагноза. Специалистът ще направи оценка на детето и ще започне работа по превенция за дислексията. Това също е много важно – етикетът „дислексия на развитието“ може да се сложи най-рано на осемгодишна възраст.
Тогава не е ли малко късно?
Не, не е късно, защото има едно задължително условие: детето да е ограмотявано по подходящ начин, да му е дадено достатъчно време за автоматизиране на тези процеси. Но при откриване на най-ранните симптоми ние ще започнем работа по превенция на дислексията. Може да се окаже, че детето има просто някакво временно затруднение. Или пък попада в съвсем различна категория атипично развитие.
Как родителите трябва да работят с такова дете?
На вас колко време ви е необходимо да разберете, че ваш студент е дислексик?
Как в НБУ подпомагате студентите дислексици?
Много дислексици твърдят, че виждат текста триизмерно, буквите „скачат“ и се разместват. Има ли изследвания, които онагледяват това тяхно възприемане?
Да, търси се отговор на този въпрос. Има много неврологични изследвания със съвременни невроизобразителни техники, които търсят различие във функционирането на мозъка на един дислексик. Има известни доказателства в тази посока, но аз не мога да им се доверя напълно. Никой специалист няма съмнения, че дислексията е неврологична по своя произход. Как обаче мозъкът функционира по различен начин, не можем точно да кажем.
Дали през последните години обществото приема дислексиците по-добре?
Дислексията предава ли се генетично?
Още по темата:
„Училище за надежда“ – документален филм разказва за благородната мисия да обучаваш най-бедните
Мечтата на основателите на училището е да направят и гимназия
„Първото условие за възпитанието на детето е любовта"
Детска школа „Белите кокичета“ обявява прием на деца от 3 до 6 годишна възраст за учебната 2024-2025 г.
„Академия за Човека“ започва новата си учебна година
Все още можете да се запишете на info@academyforthehumanself.com
Тя се въртяла в час, била разсеяна и я обявили за проблемно дете
А Джилиан Лин, впоследствие прочут хореограф, просто искала да танцува
Български медалисти в Международната Менделеева олимпиада по химия
Виктор Лилов е с колекция от медали на световни състезания по естествени науки
Любов Миронова: С този курс искам да запълня голяма празнина в образователната ни система
„Озарената педагогика“ е подходяща за професионалисти, работещи с деца от 3 до 7 годишна възраст
Кои са най-големите предизвикателства, с които трябва да се справят учениците в училище?
За да разберете как да ги подкрепим, заповядайте на първата конференция на неформално образование
Възкресили сме фараонската мечта на Египет: задължително всеобщо подчинение
Прочетете откъси от книгата на Джон Гатоу „Затъпяване – скритата цел на държавното образование"
Във всяка възраст можем да се научим на ново умение
Образователен форум представи подходи за учене през целия живот
За училището на живота няма възраст
Включете се като говорител или слушател във форума за учене чрез преживяване
Запишете се в Академия за Човека
Интердисциплинарният просветен център, който извисява и обогатява човека, без значение от възрастта му -> academy@kamdzhalov-foundation.org
Монтесори – революцията в обучението чрез игра
Монтесори философията съчетава традиционни подходи с модерно мислене
Британски университет предлага магистърска степен по магия и окултизъм
Студентите ще учат за дракони, крал Артур и за феминизма във вещерството
Китайското правителство продължава да насърчава „интелигентните класни стаи“
В някои действащи проекти съотношението на преподаден материал от ИИ и от жив учител вече е 70%/30%
Отворени врати в ,,Белите кокичета“ на 29 април
В основата на работата в детската школа е Слънчевото възпитание
Какво е растителна слепота?
В образователната система се отделя по-малко внимание на растенията. Природозащитниците наричат това зоошовинизъм.