Подкрепете ни!




Здраве13 юни 2022

С бързо ходене може да свалите 16 години от възрастта си

Не бройте крачки, просто забързайте темпото

снимка: iStock
снимка: iStock
Не можете да промените хронологичната си възраст, но можете да направите това с биологичната си. Това се случва, когато физическото ви здраве е еквивалентно на човек на по-млада възраст (в лошия случай тялото е по-старо, отколкото би трябвало да е според годините ви). В публикация в Communications Biology се разказва за една много проста стъпка към жадуваното подмладяване. Бързото ходене.

Според ново проучване на екип от Университета в Лестър и Центъра за биомедицински изследвания в същия град, бързото ходене може да намали признаците на стареене с до 16 години. Били анализирани генетични данни от 405 981 жители на Обединеното кралство на средна възраст (в средата на 50-те). Учените сравнили типичното темпо на ходене, определено от самите участници, с признаците на биологично стареене като измерили ключовия маркер за клетъчно здраве - теломерите. 

Теломерите са опашатите краища на хромозомите или нишките на нашата ДНК и осигуряват стабилност при деленето на клетките във времето. С напредването на възрастта теломерите стават по-къси - като свещ, която бавно изгаря. Тези по-къси теломери са свързани с признаците на стареене, както и с формирането на типичните старчески болести.

Отдавна се знае, че по-високите нива на физическа активност и добрият тонус на сърдечно-съдовата система може би означават и по-дълги теломери, съответно - потенциално по-бавно биологично стареене. В цитираното изследване обаче, учените са се съсредоточили конкретно върху хората, които обичат бързото ходене. По-дълги ли са техните теломери?
(При анализа на данните са взети предвид различни диетични и свързани със здравето фактори, включително хронични болести, прекарани инфекции, тютюнопушене, употреба на алкохол, прием на сол и консумация на плодове и зеленчуци.)

Крайният резултат е категоричен: бързото темпо на ходене осигурява огромен тласък за цялостното ви здраве. 

Томас Йейтс, водещ автор на изследването, казва: „Можете да попитате хората какво ядат, колко са активни, колко спят, за всички фактори, оказващи влияние върху начина им на живот и поведенческите навици, но никой от тях дори не се и доближава до важността, която оказва темпото на ходене."
Установено е, че хората с обичайно по-бързо ходене (повече от три мили в час) имат средно по-дълги теломери от техните по-бавно ходещи връстници, сочат данните. Освен това ползите изглежда са свързани с интензитета на действието, а не с общия брой крачки или продължителността на ходене. 
Друго проучване, публикувано в European Journal of Cancer Care, разказва как скандинавското ходене може да бъде изключително полезно за пациенти с рак на гърдата. Установено е, че този вид активност влияе положително на лимфедема (подуване, причинено от увредени лимфни възли), укрепва физическия тонус, намалява болезнените възприятия (ефектът „NOcebo“) и няма никакви неблагоприятни ефекти за пациентите. Според някои изследвания скандинавското ходене подобрява депресивни състояния.

Източник



Още по темата:

Днес все повече американци преодоляват рака Здраве

Днес все повече американци преодоляват рака

С намаляването на тютюнопушенето и увеличаването на превенцията, той убива все по-малко хора всяка година

Живот без алкохол е част от рецептата за духовно израстване Здраве

Живот без алкохол е част от рецептата за духовно израстване

18 съдбоносни ползи от спирането на употребата на спиртни напитки

Исторически момент в борбата с Алцхаймер Здраве

Исторически момент в борбата с Алцхаймер

Ново лекарство забавя намаляването на когнитивните способности на пациенти в ранен стадий

Изкуствени подсладители = риск от сърдечни заболявания Здраве

Изкуствени подсладители = риск от сърдечни заболявания

Аспартам повишава риска от мозъчно-съдови заболявания със 17%

Дита Депнер: „Не режете пъпната връв в първите секунди на живота” Здраве

Дита Депнер: „Не режете пъпната връв в първите секунди на живота"

Според румънския психолог това е Варварски метод и травматизира детето

Ултрамаратонецът: Уморявам се само, когато седна Здраве

Ултрамаратонецът: Уморявам се само, когато седна

Принципът на Дийн Карназес: „Ако го е правил човек - не го яж, ако е вкусно - изплюй го."

Антидепресантите не водят до по-добро качество на живот? Здраве

Антидепресантите не водят до по-добро качество на живот?

Учени от Саудитска Арабия не откриват съществена разлика в лекуваните и нелекуваните с медикаменти пациенти

Как да си облекчим живота в жегите Здраве

Как да си облекчим живота в жегите

Студените душове не са особено полезни

Целебната сила на поста Здраве

Целебната сила на поста

Когато човек си даде физическа, психическа и хранителна почивка, енергията му неутрализира болните и мъртви клетки, вредните бактерии и вируси и така се възстановява

Лидерство и килограми Здраве

Лидерство и килограми

Не можем да развием висока умствена и емоционална интелигентност, ако пренебрегваме нуждите на тялото

Холерата: Скорострелният убиец Здраве

Холерата: Скорострелният убиец

Днес болестта продължава да убива хора най-вече в Африка, Латинска Америка и Азия

Боуен помага на тялото да се самолекува Здраве

Боуен помага на тялото да се самолекува

Терапията се радва на успех в над 30 държави, прилага се при автоимунни заболявания, депресии, проблеми в опорно-двигателния апарат и мн.др.

Самолечение с глад е ключ към свободата Здраве

Самолечение с глад е ключ към свободата

Активира се вътрешният ви лекар, който ви пипа точно там, където имате най-голяма нужда

„Хората биха могли да живеят 280 години“ Здраве

„Хората биха могли да живеят 280 години“

Тайните на дълголетието според Иван Неумивакин

Били Айлиш говори открито за синдрома на Турет в ефир Здраве

Били Айлиш говори открито за синдрома на Турет в ефир

Певицата вярва, че така окуражава другите страдащи