Джордж Оруел - Пророк на тъгата
Надали днес някой се съмнява в безсмъртието на Биг Брадър. И това е повече от притеснително...
Всеки е чувал за Биг Брадър, мнозина употребяват израза „все едно сме в роман на Оруел“, колко обаче са чели „1984“? Той е станал толкова съществена част от съвременната попкултура, че вероятно е един от най-познатите и НЕчетени от „масите“ роман, редом например с „Параграф 22“ на Джоузеф Хелър.
Самият израз „масите“ звучи доста оруелски, но няма как – това е неговият свят – уж измислен, но крайно познат. Свят, за който десетилетия след края на студената война наивно си мислехме, че е част от миналото. Уви, както казва Джордж Оруел: „Който контролира миналото, контролира бъдещето. Който контролира настоящето, контролира миналото...“
ЕРИК БЛЕЪР
„Ако не си революционер, докато си на 20, тогава на 50 години ще си изкопаемо“ - Ерик Блеър се вписва идеално в тази сентенция на Бърнард Шоу. През 1936 г. той вече е в Барселона, за да воюва срещу режима на Франсиско Франко в испанската Гражданска война. За разлика от повечето чужденци, той не се присъединява към Интернационалните бригади, а към комунистическата и антисталинистка фракция на троцкистите Работническа партия за марксистко обединение.
През май на следващата година той е ранен в гърлото, но въпреки неблагоприятната прогноза, че ще загуби гласа си, започва бързо да се възстановява. Съвсем скоро обаче получава лоши новини – комунистите, които вече са постигнали частичен контрол в Гражданската война, започват да преследват и да унищожават всички привърженици на Лев Троцки. Ерик Блеър е принуден да бяга. По-късно става учител в Лондон, а през 1941 г. започва работа в радио Би Би Си. Записи от предаванията и гласът му обаче липсват.
„РАЖДАНЕТО" НА ОРУЕЛ
Семейството на Ерик Блеър обаче не смята писателската му кариера за нещо сериозно. Това е и една от причините той да смени името си на Джордж Оруел. Избира Джордж, защото е едно най-разпространените имена във Великобритания, а по-това време е и името на самия крал. Оруел пък е река в Съфолк, в близост до която живеят родителите му. Всъщност той използва това име само като псевдоним. Така и не го сменя официално в документите си.
Първата от двете най-известни творби на Оруел излиза през 1945 г. Това е антиутопичният роман „Фермата на животните“ – явна критика на сталинизма и самия Сталин. От него е и безсмъртната фраза, която мнозина знаят и цитират, често без да са наясно с произхода `и: „Всички животни са равни, но някои са по-равни от други“. Това е и същината на тази назидателна, поучителна политическа басня, която подобно на „1984“ е една от най-издаваните книги на миналия век.
„1984“
През 1949 г. Оруел се жени за Соня Браунел (първата му жена – Айлийн, почива през 1945 г.). През 1950 г. той се готви да замине за Швейцария, където да се излекува напълно. Това обаче така и не се случва, защото в нощта преди да отпътува получава кръвоизлив и умира само на 46 г.
Ричард Блеър, осиновеният син по време на първия брак на Оруел, разбира за смъртта на баща си от новините по радиото. „Седни и пиши за нещо. Освободи ума си. Не се занимавай с това какво става във вестниците или в телефона ти. Не е задължително да си роден за писател. Просто седни, помисли какво се случва в света и опитай да го пресъздадеш с думи“ – това смята Ричард Блеър, че би казал баща му на младежите, които кандидатстват за наградата „Оруел“...
В наши дни Оруел е една от най-известните личности въобще – и не става дума само за хора на изкуството. Измисленият Биг Брадър обаче е по-известен от него самия. Той винаги е бил сред нас и сме сигурни, че така ще бъде и занапред. Ако Оруел бе жив, надали би бил щастлив от този факт.
„1984“ - НЕИЗБЕЖНИ ПАРАЛЕЛИ
„Който контролира миналото, контролира бъдещето. Който контролира настоящето, контролира миналото...“
Светът в книгата
Коя е държавата, която изниква в съзнанието ви след тези редове? Северна Корея? Не е само тя. Големия брат, под формата на камери и изкуствен интелект, ни наблюдава, каталогизира, създава профил, предлага „изгодни“ покупки. Всеки от нас има електронни следи, които не остават скрити и често се използват не за „наше добро“.
Сюжетът
Протагонистът в романа първо търси отговори, после започва плахи опити да се бунтува „срещу системата“, търсейки съмишленици. Накрая предава най-близките си, но и себе си, когато вече обича Големия брат. От него е останала само куха черупка – Партията е могла да го изпепели отдавна, но по-важното е, че сломява духа му, унищожава същността му. И така той се присъединява към масата от безсмислени единици, които живеят колективен живот без цел, морал и щастие.
Така схематично предаден, сюжетът представлява алегория на нашето съществуване. Бунтът в ранните години се замества от конформизъм, а рано или късно умората от борбата „срещу системата“, в която живеем, независимо от държавния строй, взема превес.
Оруел пресъздава усещания, нагнетява напрежение, описва сивотата с точни, кратки фрази, без да изпада в прекалена орнаментика. Тя е обречена на изчезване в света на „1984“. Ще властва новият език – т. нар. „новговор“, измислен от Партията, който ще опрости до безкрайност речта. Това ще доведе до изчезването на десетки хиляди думи, нюанси и усещания на словото, докато хората не започнат да говорят като роботи със съчетания от типа на: „недобър“ вместо „лош“, „двудобър“ вместо „великолепен“, всичко, което е в разрез с повелите на Партията, е „престъпмисъл“ и т.н. Речта постепенно изчезва, с нея и хиляди понятия, които не отговарят на изискванията на властта.
„Новговор“ е едно от най-уникалните пророчества на Оруел. Достатъчно е да се вгледаме в собствената си комуникация по всички канали, за да видим колко опростен става езикът ни. А и бъдещето съвсем не изглежда розово – достатъчно е да хвърлим един поглед върху произволен чат на някое дете. Емотиконите заменят думите, съкращенията - изреченията, изображенията – историите...
Миналото
Също едно от могъщите пророчества на Оруел е за цензурата и фалшивите новини, в които светът ни се дави през XXI век. Големите медии са подвластни на силните на деня, определят всеобщото мнение, а гласът на малките ще потъне в забрава.
Вечната война
Войната е постоянна и равностойна. Враговете и съюзниците се сменят периодично. Победител няма, а ресурсите, които се използват за нейното водене, водят до постоянна нищета и недоимък. Горкият човечец дори и не си представя свят, в който може да притежава нещо повече от това, което има – средства за ежедневно оцеляване. Няма помисли за хубави вещи, книги и каквито и да е притежания – войната изпива всичко. А врагът е този, който е виновен за всички беди и за сивия живот без смисъл.
Войната обединява пред лицето на врага, а виновникът е ясен. „Свещената война“ при мюсюлманите ще продължава вечно, а не един път сме ставали свидетели на обединяването на една нация пред лицето на „общия враг” – тази изтъркана от употреба фраза. Няма как да не се сетим и за „световния полицай” САЩ, който се намесва във всеки конфликт, където има изгода, с цел „опазване на световния мир“.
Бог е власт
Това е толкова страшно, че не се нуждае от коментар. Уви, така е било и така ще бъде. Остава ни да се надяваме, че никоя Партия няма да успее да вземе и задържи властта подобно на тази в „1984“.
ОЩЕ РОМАНИ АНТИУТОПИИ
„Ние“
Издаден през 1920 г.
Хората са номера, които живеят в механизиран свят. „Всеобщата държава“ поробва индивидите чрез технологически постижения. Голямата цел е построяването на Интеграла, с чиято помощ ще се реши „безкрайното уравнение на Вселената“.
Издаден през 1925 г.
Най-известният роман на Кафка пресъздава черно-бял свят, където властва тежка и абсурдна бюрокрация. Горкият индивид е приклещен в невидимите ръце на властен и могъщ орган и е обвинен в неясно престъпление. Делото ще трае вечно, оправдателни присъди няма. Накрая изходът е само един...
Издаден през 1932 г.
В далечното бъдеще няма бедност, войни и болести. Хората се раждат в лаборатории, с предварително зададени способности и външност, за да се впишат впоследствие в прекрасния свят. Изкуство няма, чувства – също...
„451 градуса по Фаренхайт“
Издаден през 1953 г.
В тоталитарното общество книгите са забранени и се изгарят. Властва профанизацията. Хората живеят празен живот в привидно цветен свят. За разлика от другите антиутопии, Рей Бредбъри оставя края отворен.
Още по темата:
Колко здраво жените стискат веригите, които ги оковават!
124 г. от рождението на майката на Скарлет О'Хара – Маргарет Мичъл
Донесе ми от ветрове заръка, пожари звездни, за да не тъжа...
91 години от рождението на Евтим Евтимов
За паралелните вселени на войната и мира
Турски дигитален художник преплете два свята в невероятно въздействащ колаж
На 23 октомври идва „Най-смешното шоу завинаги навсякъде и само за вас”
„Заглавието е иронично, но и не е, тъй като живеем във века на рекламата“, намига Ива Тодорова
Разширих си клетката, за да не могат да ме дърпат и скубят
На 92 г. почина големият български художник Иван Вукадинов
Подбрани филми за Земята и Космоса ще се излъчват безплатно в столични паркове
На прожекциите в идните дни може да спечелите и брой на Списание 8
Това, което другите наричат лудост - за мен е единственият разумен начин да обичаш
Франзсоаз Саган: Нищо не предизвиква ревност така, както смехът
Картина на ван Гог разкрива дълбоко разбиране на природните феномени
Изследват дали художникът е изучавал процесите на атмосферната турбуленция или просто е бил крайно наблюдателен
Когато една врата се затваря и друга се отваря, вероятно си в затвора
Вечните смешки на Джон Клийз от „Монти Пайтън“
40-ото издание на Аполония завърши с вълнуващ концерт на „Фондацията“
Кирил Маричков беше удостоен със статуетката – знак на „Аполония“, за участието му през годините във Фестивала
Какво би било човечеството, ако не познаваше цветята?
Мълчанието е елементът, в който великите неща се оформят, пише авторът на „Синята птица“
Виена търси нов оригинален прочит на валса „На хубавия син Дунав“
Обявен е международен конкурс за нестандартно изобразяване на вечната музика
Ален Делон: „Бих могъл да ударя човек, но не и животно“
Светът скърби за своя любимец от киното - мъжа с най-дълбокия син поглед и с най-пленителната усмивка
Х.Уелс: Всички имаме свои машини на времето
Никой не би повярвал, че този свят е наблюдаван отблизо от интелекти, по-големи от човешкия