Антонио Гауди: „Дворецът ми ще стане по-светъл от светлината...“
Интересни факти за автора на храма „Светото семейство“ в Барселона
Прославеният испански архитект и художник Антонио Гауди е роден на 25 юни 1852 г., а загива нелепо на 10 юни 1926 г. Когато Антонио бил студент по архитектура в Барселонския университет, неговият научен ръководител не можел да разбере с кого си има работа – с гений или с откровен луд. Темата на проекта, която си избрал Гауди, била – портите на гробищата. Той ги виждал като врати на крепост, която разделя света на живите от света на мъртвите.
- Едното око на Гауди било късогледо, другото – далекогледо, но той не обичал очилата и казвал – „Гърците не са носили очила“.
- „Това е безумие — да се опитваш да изобразиш несъществуващ обект“ — писал Гауди в юношеския си дневник. Ненавиждал затворени и геометрично правилни пространства, а стените го довеждали до лудост. Избягвал прави линии. Смятал, че правата линия е от човека, а кръгът – от Бога.
- Негови са думите: „…ще изчезнат ъглите и материята щедро ще блесне в своите астрални закръглености: слънцето ще прониква от всички страни и ще се появи образът на рая...така дворецът ми ще стане по-светъл от светлината.“
- За да не реже помещението на части, той измислил собствена система за застъпване на плоскости без опорни точки. Едва 100 години по-късно се появява компютърна програма, която може да изпълни подобни изчисления. Става дума за програмата на НАСА, разчитаща траекториите на космическите полети.
- Мечтаел да създаде „La Sagrada Familia”, синтезираща всичките му архитектурни знания със сложна символика и визуално обяснение на религиозните тайнства. Храмът се превърнал в негова обсесия. Той ставал все по ексцентричен и затворен в себе си. Живеел като отшелник в ателието си, ненавиждал жените след като уж хванал в изневяра първата си любима. Крещял грубо както на познатите си, така и на роднините си, на своите калфи и работници. Вживявал се в ролята на месия. Избухлив и параноичен. От време на време излизал да събира средства за строителство на църквата. Волните пожертвувания били единственият финансов източник за проекта. Строителството на „La Sagrada Familia” не е завършило и до днес.
- На 7 юни 1926 година Антонио Гауди, както обикновено, се разхождал със зареян в небето взор. Той смятал, че облаците са неизчерпаем източник на вдъхновение. На 74 г., облечен като просяк, защото бил над тези неща. Блъска го трамвай. (Някои източници сочат, че това е бил първият трамвай в Барселона). Нито един файтонджия не желае да го откара в болница, защото очевидците на злополуката смятат, че е бедняк. Разпознава го една милосърдна сестра.
- Погребан е в криптата на „La Sagrada Familia”. Едва през 1952 година строителството на катедралата е възобновено, въпреки че оригиналните чертежи на Гауди са изгубени. Планира се тя да бъде завършена през 2030 година.
Колко здраво жените стискат веригите, които ги оковават!
124 г. от рождението на майката на Скарлет О'Хара – Маргарет Мичъл
Донесе ми от ветрове заръка, пожари звездни, за да не тъжа...
91 години от рождението на Евтим Евтимов
За паралелните вселени на войната и мира
Турски дигитален художник преплете два свята в невероятно въздействащ колаж
На 23 октомври идва „Най-смешното шоу завинаги навсякъде и само за вас”
„Заглавието е иронично, но и не е, тъй като живеем във века на рекламата“, намига Ива Тодорова
Разширих си клетката, за да не могат да ме дърпат и скубят
На 92 г. почина големият български художник Иван Вукадинов
Подбрани филми за Земята и Космоса ще се излъчват безплатно в столични паркове
На прожекциите в идните дни може да спечелите и брой на Списание 8
Това, което другите наричат лудост - за мен е единственият разумен начин да обичаш
Франзсоаз Саган: Нищо не предизвиква ревност така, както смехът
Картина на ван Гог разкрива дълбоко разбиране на природните феномени
Изследват дали художникът е изучавал процесите на атмосферната турбуленция или просто е бил крайно наблюдателен
Когато една врата се затваря и друга се отваря, вероятно си в затвора
Вечните смешки на Джон Клийз от „Монти Пайтън“
40-ото издание на Аполония завърши с вълнуващ концерт на „Фондацията“
Кирил Маричков беше удостоен със статуетката – знак на „Аполония“, за участието му през годините във Фестивала
Какво би било човечеството, ако не познаваше цветята?
Мълчанието е елементът, в който великите неща се оформят, пише авторът на „Синята птица“
Виена търси нов оригинален прочит на валса „На хубавия син Дунав“
Обявен е международен конкурс за нестандартно изобразяване на вечната музика
Ален Делон: „Бих могъл да ударя човек, но не и животно“
Светът скърби за своя любимец от киното - мъжа с най-дълбокия син поглед и с най-пленителната усмивка
Х.Уелс: Всички имаме свои машини на времето
Никой не би повярвал, че този свят е наблюдаван отблизо от интелекти, по-големи от човешкия