Подкрепете ни!




Изкуство8 октомври 2019

Марина Цветаева: „Колкото повече даваме, толкова повече ни остава”

Можете заедно с някого да мечтаете или да спите, но когато плачете - бъдете винаги сами

Марина Цветаева: „Колкото повече даваме, толкова повече ни остава”
Марина Ивановна Цветаева е сред най-нежните и оригинални руски поети на XX век. Творчеството й принадлежи към модернизма в руската поезия. Марина Цветаева е родена на 8 октомври 1892 г. в Москва. Завършва гимназия и заминава за Сорбоната, Париж, слуша лекции по старофренска литература. Омъжва за офицера Сергей Ефрон, ражда се дъщеря им Ариадна. През революционната 1917 г. се връща в Москва, където на тригодишна възраст умира втората й дъщеря Ирина. След няколко години емигрира заедно с Ариадна в Берлин, по-късно живее в Прага, а накрая се установява в Париж. Семейството на практика мизерства. Носталгията мъчи Цветаева. Тя води обширна сърдечна кореспонденция с Борис Пастернак и Райнер Мария Рилке. През 1931 г. съпругът й моли за съветско гражданство и става съветски разузнавач. През 1938 г. в Москва той и дъщеря им са арестувани от КГБ. 
Поради настъплението на нацистите Цветаева и синът й Георгий биват евакуирани от столицата през август 1941 г. в Елабуга (Татарстан). Поетесата вече е болна, депресирана и накрая на силите си. Кандидатства за миячка в столова. Тефтерите със стихове са в един скъсан куфар под пружиненото легло. Самоубива се на 31 август 1941 г., като точното място на гроба й е неизвестно.
  • Да обичаш човека означава да го виждаш такъв, какъвто е, какъвто го е замислил Бог и какъвто не са успели да го осъществят родителите му.
  • Аз мога без Вас. Не съм момиченце, нито жена, мога без кукли и мъже. Мога без всичко. Но може би за първи път ми се прииска да не го мога. 
  • Можете заедно с някого да мечтаете или да спите, но когато плачете - бъдете винаги сами.
  • Знаете ли защо съществуват поетите? За да може да има някой, който да говори без срам за важните неща.
  • В живота дотук никога не съм си тръгвала първа. И в живота напред – колкото ми даде още Бог – няма да си тръгна първа. Просто не мога. Винаги чакам другият да си тръгне, правя всичко, за да си тръгне той, защото ако си тръгна първа ми е по-лесно да прескоча през трупа си.
  • Бих дала душата си да отдам душата си! 
  • Защото, видите ли, само когато достигнеш предела (на нежност или на друга сила), познаваш нейната неизчерпаемост. Колкото повече даваме, толкова повече ни остава, когато започнем да сме разточителни – то идва! Отваряме си жилите – и ето: ние сме жив извор.
  • Когато обичате човек, винаги ви се иска да си тръгне, за да можете да помечтаете за него.
  • Стиховете са наши деца. Нашите деца са по-големи от нас, защото имат още дълго да живеят. Те са по-възрастни от нас от бъдещето. Затова понякога са ни чужди.
  • Сега всичко свършва, защото никой нищо вече не поправя: вещите, както и хората, както и любовта. 
  • За малкото дете не съществува бъдеще, има само сега (което за него е винаги).
– Мислите ли, че Бог ще ми прости, задето мнозина съм целувала?
– А вие мислите ли, че Бог е броил?


ПРИГВОЗДЕНА
Пригвоздена съм на позорен стълб
от съвестта славянска и старинна.
С клеймо на челото и змийски зъб
в сърцето - аз твърдя, че съм невинна.
Че в мен царят покой и тишина
и аз усещам сладкия им досег,
че не по моя собствена вина
измолвам всяка радост - като просяк.
По колко ли добро и недобро
животът ми случайно е зашепил?
Къде е мойто злато? И сребро?
В ръката ми сивее само пепел.
С богатства други никакви не са
ме обградили хората щастливи.
И само пепел аз ще отнеса
във оня край на ласки мълчаливи.

Превод: Иван Николов

***
Не страдате за мене - и какво?
Добре е, че и аз вас не страдам.
Така ще знам, че земното кълбо
не ще ни подведе с въртеж измамен.
Харесва ми да съм обект на смях,
свободна да съм, без игри на думи,
и без да червенея, грях-не грях,
сближат ли се ръцете ни безшумно.
И още ми харесва, че пред мен
спокойно се прегръщате със друга.
Не ме заплашва ад, че някой ден
ще изгоря, щом с други се целувам.
Че името ми нежно, нежни мой,
не казвате дори и мимоходом.
Че никога в църковния покой
над нас не ще запеят благослови.
Благодаря ви аз от все душа,
че вие сам - за себе си незнайно
обичахте ме ето как - така:
със редки срещи в часове потайни,
със всички не-разходки в лунен плен,
със слънцето, встрани от нас изгряло,
че страдате ли - то не е по мен.
Че страдам ли - не е по вас. За жалост.

Превод: Галена Воротинцева


Колко здраво жените стискат веригите, които ги оковават! Изкуство

Колко здраво жените стискат веригите, които ги оковават!

124 г. от рождението на майката на Скарлет О'Хара – Маргарет Мичъл

За паралелните вселени на войната и мира Изкуство

За паралелните вселени на войната и мира

Турски дигитален художник преплете два свята в невероятно въздействащ колаж

На 23 октомври идва „Най-смешното шоу завинаги навсякъде и само за вас” Изкуство

На 23 октомври идва „Най-смешното шоу завинаги навсякъде и само за вас”

„Заглавието е иронично, но и не е, тъй като живеем във века на рекламата“, намига Ива Тодорова

Черен кон ли умира там на белия сняг... Изкуство

Черен кон ли умира там на белия сняг...

На 79 г. си отиде Кирил Маричков

Разширих си клетката, за да не могат да ме дърпат и скубят Изкуство

Разширих си клетката, за да не могат да ме дърпат и скубят

На 92 г. почина големият български художник Иван Вукадинов

Подбрани филми за Земята и Космоса ще се излъчват безплатно в столични паркове Изкуство

Подбрани филми за Земята и Космоса ще се излъчват безплатно в столични паркове

На прожекциите в идните дни може да спечелите и брой на Списание 8

Това, което другите наричат лудост - за мен е единственият разумен начин да обичаш Изкуство

Това, което другите наричат лудост - за мен е единственият разумен начин да обичаш

Франзсоаз Саган: Нищо не предизвиква ревност така, както смехът

Картина на ван Гог разкрива дълбоко разбиране на природните феномени Изкуство

Картина на ван Гог разкрива дълбоко разбиране на природните феномени

Изследват дали художникът е изучавал процесите на атмосферната турбуленция или просто е бил крайно наблюдателен

Как умира лимоновото дърво Изкуство

Как умира лимоновото дърво

Когато бунтът на плодородието вещае погибел

40-ото издание на Аполония завърши с вълнуващ концерт на „Фондацията“ Изкуство

40-ото издание на Аполония завърши с вълнуващ концерт на „Фондацията“

Кирил Маричков беше удостоен със статуетката – знак на „Аполония“, за участието му през годините във Фестивала

Какво би било човечеството, ако не познаваше цветята? Изкуство

Какво би било човечеството, ако не познаваше цветята?

Мълчанието е елементът, в който великите неща се оформят, пише авторът на „Синята птица“

Виена търси нов оригинален прочит на валса „На хубавия син Дунав“ Изкуство

Виена търси нов оригинален прочит на валса „На хубавия син Дунав“

Обявен е международен конкурс за нестандартно изобразяване на вечната музика

Ален Делон: „Бих могъл да ударя човек, но не и животно“ Изкуство

Ален Делон: „Бих могъл да ударя човек, но не и животно“

Светът скърби за своя любимец от киното - мъжа с най-дълбокия син поглед и с най-пленителната усмивка

Х.Уелс: Всички имаме свои машини на времето Изкуство

Х.Уелс: Всички имаме свои машини на времето

Никой не би повярвал, че този свят е наблюдаван отблизо от интелекти, по-големи от човешкия