Подкрепете ни!




ЗдравеВеселин Димов / 12 април 2013

Гурджиевски танц

Какви са тези 250 ритмични структури - медитации в движение

Гурджиевските танци са 200-250 ритмични, ансамблови хореографски структури с дължина от 3 до 10 минути. Те са създадени от Георгий Иванович Гурджиев (1877-1949 г.) - просветления арменски мистик, емигрирал след  Октомврийската революция във Франция, където създава своя Център за хармонично развитие на човека. 



Някой от движенията са заимствани от храмови танци, който Гурджиев е видял и изучил по време на близо 20-годишното си пътуване и търсене на истината из Близкия и Далечен Изток (1893-1912 г.). Музиката за всички танци е създадена от Гурджиев със съдействието на немския композитор и негов ученик Томас де Хартман.

Периодите на създаване на Гурджиевските движения са два -  първият започва от 1916 година в Тифлис (днешен Тбилиси) до представянето на танците в Париж и Ню Йорк (1922-1923 г.), а вторият е през 30-те години във Франция като част от работата в Центъра за хармонично развитие на  човека. Тогава са създадени и така наречените 39 задължителни движения-упражнения за координация между тялото и ума.

Важен факт от визитката на тези танци е, че не са били създавани заради изящната си артистична форма, музика и хипнотичния ефект, който имат върху зрителите. Правени са като метод за работа на Гурджиев с неговите ученици, с цел разширяване на съзнанието им, повишаване на присъствието и будността, балансирането на центровете им. 


Гурджиев е смятал, че трите основни центъра у човека – интелектуален, емоционален и двигателен, вече много рядко или почти никога не действат в синхрон. Поради това, човекът е фрагментиран, объркан, лесно манипулируем и живее живота си в сън с отворени очи. Не действа, а просто реагира на външни дразнители, не създава и твори, а копира и репродуцира познатото. 

За да промени това и да върне баланса в човешките енергийни центрове Гурджиев започва да създава практически методи за това, като изгражда уникалната своя система, която се на нарича Работата или Системата на Гурджиев. Тя включва много и разнообразни практически  методи, както и нова космология за произхода и същността на човека и еволюцията на съзнанието. Свещените движения са най-достъпната и практическа част от системата на Гурджиев. 


СРЕЩА

За първи път видях Гурджиевски танци на 19 януари 2000 г. в Международния медитационен център на Ошо в Пуна, Индия. Там имаше невероятен фестивал за посрещането на новото хилядолетие. Седем хиляди души от цял свят, практикуващи медитация и споделящи себе си и търсенето си, събрани заедно за 40 дни. 

Последният ден от фестивала и последното събитие беше точно презентация на Гурджиевски свещени танци.  Залата се казваше Буда Хол. Огромна, с прекрасен бял мраморен под и прозрачни мрежи за стени, от където се виждаха палми и влизаше приятен ветрец. На земята и на пейки бяха насядали над 1500 души. Зазвуча на живо пианото и флейтата на Гурджиевската музика.  Излязоха  40 души в красиви кремави роби, които  40 дни се бяха занимавали с движенията, бяха медитирали заедно и навлизали навътре във себе си.  Магията беше невероятна.  Толкова силно метафизично присъствие от сцена и толкова дълбока комуникация между изпълняващи и наблюдаващи до ден днешен не съм виждал. 

Пишещият този материал е театрален режисьор и е наблюдавал стотици сценични изяви, изпълнители и публики на танци и театър  в най-различни страни и ситуации.  Получи се това , за което говорят великите теоретици и практици в западния театър на ХХ век - Арто, Гротовски, Барба, Брук – мощно усещане за истина, оголеност, изострено присъствие, единство между  танцьори и публика. Чудото на метафизичното „тук и сега" витаеше във въздуха!

Времето спря, защото умовете ни спряха и включиха на друго ниво. А това се случи, защото хората, които разгръщаха тази магия пред нас, бяха постигнали подобно състояние първо в себе си. Нито един от тях не беше професионален танцьор, научих на другия ден. Каква беше тази магия, която ги беше така опиянително обгърнала и която зарази така силно и нас, гледащите? Знаех, че искам да усетя какво е това. Започнах да разпитвам. Научих, че един от танцуващите е и лидер на групата – името му беше Живан Сундер, англичанин, който живее в Индия. Запознах се с него. И той се оказа по образование театрален режисьор. Харесахме се. Поканих го в България. Той прие. И така започна всичко.



ДНЕС

Днес, 13 години по-късно, в навечерието на десетия юбилеен уъркшоп за Гурджиевски танци в България и десетото гостуване на Живан, се чувствам от цялото си сърце благодарен на съдбата, че ме срещна с тези танци, с тази музика, с този метод и с този учител. Щастлив съм, че това преживяване достигна и до над 250 души в България, които са посещавали групите през годините. 

КАК РАБОТИ МЕТОДЪТ

Ще се опитам накратко да разкажа какво представлява изучаването на Гурджиевски танц и какви неща разкрива, предизвиква и на какво учи.

Гурджиев е бил прагматичен, практически настроен духовен учител. Той е знаел, че умът и тялото са дълбоко свързани - че тялото е видимата част на ума, а умът - невидимата част на тялото. Затова е започнал с упражнения за координация  на тялото и ума.  Давам практически пример -  при даден танц  движенията на лявата ръка, на дясната ръка и на краката са различни, изучават се отделно и са в различен ритъм.

Умът изпълнява с лекота всяко едно от тях поотделно, но когато настъпи моментът на събирането на едната ръка с краката да речем, той се обърква, координацията му с тялото не е развита, а самата мисъл, че още не са включени другата ръка, главата, различните поредици в танца и предвижването в пространството го обърква, ядосва, натъжава, шокира, паникьосва. С други думи - на сцената се появяват емоциите и в огледалото на работния процес участникът вижда как е свикнал да реагира при трудности в живота си и също какви вторични емоции по повод на първите емоции произвежда - срам, вина, безразличие, свръхамбициране, униние, затваряне, бърборене, разсейване и т.н.  

В работния процес на уъркшопа към всички тези чувства се подхожда неутрално - те нито се анализират, нито се изразяват, нито се потискат, отчита се тяхното появяване, което моментално (поради дълбоката връзка тяло-ум) довежда до стягания в мускулите и тъканите на тялото.  И тук е ключът, който дават Гурджиевските танци като метод – практическото умение как да се релаксира напрегнатото тяло по време на обучението, така че омагьосаният кръг на невъзможността и стреса да бъде преодолян и способността за учене - възстановена. 

Тези лабораторни ситуации от изучаването на танците са умален вариант на проблемите, невъзможността и стреса, с които се сблъскваме постоянно в ежедневието си. То обаче рядко ни дава шанс да се релаксираме в същия момент на стресовата ситуация и ние най-често реагираме от името на емоциите си и детските си травми, а не от себе си. В уъркшопа всеки има възможност да се срещне директно и преживее собствения си модел, да го осъзнае и да реагира различно, центрирано, спокойно, от пространството „мога и искам",  вместо от традиционното  „не мога, не искам, няма". 

Друг начин, който участниците научават за постигане на единство на тялото и ума, е как да развият осъзнатост, сетивност за тялото, центъра на тежестта и дъха си във всеки един момент. Това е също нещо, което не сме учили в училище.  Тялото е винаги тук и сега, умът – много рядко, той предпочита да витае в спомени, коментари, надежди, очаквания, с други думи – в миналото или бъдещето. Довеждането на ума до заедност с тялото е един от ефектите, които всички участници преживяват.  Само тогава, човек може да каже, че присъства тук и сега и да поеме отговорност за реалността си.

Друга способност, която Гурджиевските танци практически развиват, е способността да се разпределя вниманието върху различни обекти едновременно, без при това да се губи центъра. Излишно е да казвам колко услужливо е това умение в днешно време, когато отвсякъде духат силни ветрове и намиране на състоянието „в центъра на циклона" вече не е луксозно, а животоспасяващо търсене. В танците вниманието се разпределя между движенията  на ръцете, краката, главата, вътрешното броене, следене на музиката, предвижване в пространството, осъзнаване и прецизност на всяко движение, често и произнасяне на определени думи на определени места. Тоест участниците на практика се научават да внимават за шест-седем компонента паралелно, запазвайки спокойствие, равновесие и удоволствие от танца.  

Движенията, създадени от Гурджиев, са буквално огледало  и учител за способността ни да присъстваме във всеки един момент от реалността. Те са умишлено създадени сложни и така всеки път, когато умът на някой танцуващ избяга в миналото или бъдещето, това резултира в грешка и в контекста на танца - се вижда реално от всички. Не може да се прикрие. Не може да се симулира присъствие, както често в ежедневния живот успешно правим.

В заключение бих искал да обърна внимание на нещо важно за движенията на ръцете при Гурджиевските танци. Те съвсем не са случайни и всяко носи своя сакрален смисъл, като закодиран жест от света на метафизиката, ритуалния театър и свещената геометрия. Изпълняват се винаги прецизно и точно. Тези танци не са импровизационна структура, тяхната форма не се търси от участниците и не варира. 

Гурджиевските танци са от гениалните методи, при които чрез тотално доверие и следване на формата се стига до територията на Съдържанието.  До тази територия винаги и всеки участник достига и на мига разбира, защо наричат тези танци свещени. Усеща гениалността и качеството на съзнанието, което ги е създало. 

И тогава умът спира. Времето спира. Удоволствието е несравнимо.

Искате да се докоснете до тези специални танци?
Вижте сайта Гурджиеви танци.

Можете да се запишете и на семинар от 1 до 5 май 2013 г. от 9 до 17 ч в зала „Витоша Арена", бул. „Черни връх" 47.

Организатор: ТЕАТРАЛНА КОМПАНИЯ МОМО
За още информация: 0899 196316 - Веселин Димов
Скритата сила на малките движения Здраве

Скритата сила на малките движения

Тялото ни губи калории от стоене прави, нервничене с крак или от сeдене върху топка

Чревното здраве e един от ключовете към дълголетието Здраве

Чревното здраве e един от ключовете към дълголетието

Ново проучване на гените на свръхстолетницата Мария Браняс разкрива интересни резултати

Ръцете, които даряват младост Здраве

Ръцете, които даряват младост

В СПА хотел „Аугуста“ в Хисаря се прави остеоестетичен масаж, който подмладява, като отблокира мускулната тъкан

Домът на здравето сбъдва желания Здраве

Домът на здравето сбъдва желания

Безкомпромисният петзвезден лукс на Grand Resort Pavel Banya Medical & SPA е късче от рая, убежище за отдих, здраве и незабравими моменти

Защо нямаме чувства? Здраве

Защо нямаме чувства?

Отказваме се от тях заради връзката си с родителите, а после осакатяваме цели части от себе си, обричайки се на несподеленост, тъга и самота

Трай, бабо, за хубост? Здраве

Трай, бабо, за хубост?

Нужно ли ни е мъчението, на което се подлагаме в името на красотата, щом има толкова разнообразни естествени способи да сме младолики

Дъжд от рози Здраве

Дъжд от рози

Благодат от красота и младост вали и се пропива в кожата и душата ни с изделията на „Дамасцена“

Хомеоарт: Изкуството на женското здраве Здраве

Хомеоарт: Изкуството на женското здраве

Д-р Весела Балтова: „Само хомеопатията не е достатъчна. Съчетанието на холистичните методи води до много по-добър резултат."

Книгата за самолечение на инж. Пламен Бенински отново е налична в нашия магазин Здраве

Книгата за самолечение на инж. Пламен Бенински отново е налична в нашия магазин

Аз не бягам от отговорност, моите методи работят, твърди авторът

Как да се справят мъжете с депресията? Здраве

Как да се справят мъжете с депресията?

Време на въздух в селски двор е една от възможностите. Друга е чрез метода неврофийдбек.

8 неща, които трябва да знаем от самото начало за бебешкия сън Здраве

8 неща, които трябва да знаем от самото начало за бебешкия сън

Много неща в живота не са лесни, но само няколко са толкова важни както здравословния сън

Да останем с всичкия си до края Здраве

Да останем с всичкия си до края

Според акад. Бехтерев хората сами се докарват до слабоумие

Индексът за телесна маса вече не е надежден признак за затлъстяване Здраве

Индексът за телесна маса вече не е надежден признак за затлъстяване

Учени предлагат и обиколката на талията да се включи в измерванията

Тялото е добре смазана машина с маслата „Еньовден“ Здраве

Тялото е добре смазана машина с маслата „Еньовден“

В салата, като цяр и като козметика, те връщат тялото ни в здраве и младост

Драгомир Харизанов: Уроки и магии ни влияят неочаквано силно! Здраве

Драгомир Харизанов: Уроки и магии ни влияят неочаквано силно!

Причината за заболяване, алергия, страх или паника се пази в подсъзнанието и е свързана с непреработени чувства и неразрешени разногласия