Подкрепете ни!




Изкуство4 ноември 2021

Можем да променим обкръжението си, но не можем да избягаме от себе си

„Аферата Галапагос" е зад скулптурата на мъжа, влачен от птица

Снимка: Youtube
Снимка: Youtube
Норвежецът от Осло Фредрик Радум е известен със своите събуждащи въображанието фигурални скулптури и със своите инсталации, които са вайръл из социалните мрежи от години. Но малцина са тези, които знаят истинската история зад съответната скулптура. Днес ще ви разкажем за влачения от птица прекършен човек. Тя е част от група бронзови скулптури на Радум, озаглавена Hacienda Paradise - Утопичният експеримент", изложена през 2017 г. в Galleri Brandstrup. Посветена е на истинската история на имиграцията на малка група от хора, исторически известна като „Аферата Галапагос“.

През 30-те години на миналия век, изтощени от несносното си съществуване, европейци напускат домовете си, за да започнат нов живот на островите Галапагос. Първите пристигнали имигранти в архипелага са немският лекар Фридрих Ритер и младата му любовница и бивша пациентка Доре Щраух.

Те се установяват на един от най-отдалечените острови, Флореана. Градят чифлика си от нулата с цената на неимоверни усилия - разчистват огромни камъни, облагородавят почвата, отглеждат зеленчуци и правят малка птицеферма. Двойката се превръща в атракция и жива легенда. Много кораби и яхти спират на брега на Флореана, за да посетят щастливите заселници.

Някои от посетителите се запалвали от идеята да останат и да започнат на острова нов живот, но тежките условия прогонвали и малцината, дръзнали да опитат - освен семейство Витмер от Германия (Хайнц Витмер пристига през 1931 г. със сина си тийнейджър и бременната си съпруга Маргрет). Д-р Ритер и Доре помагат на новодошлите в започването на нов живот. В цялата мистерия родът на Витмер остава на острова, след години труд в туристическият бизнес, който се предава от поколение на поколение. 

Следва и триумфалното акостиране на баронеса Елоиз фон Вагнер, която идва от Париж със своите „двама спътници“ и един слуга. Не след дълго баронесата и един от любовниците й изчезват безследно.

Какво се е случило остава загадка и до днес. 
Казват, че баронесата всяла раздор между броящите се на пръстите на двете ръце жители на острова. Интригантствала, за да скара Ритер и Витмер, любовниците си и да настрои всеки срещу всекиго. Тя приемала международните гости и представители на пресата, които стигали до Флореана. Мечтата й била да построи Hacienda Paradise - хотел, какъвто няма никъде по света. Жадната за могъщество жена съблазнява губернатора на Галапагос и успява да е в устите на хората и в заглавията на всички новини, които идват от Тихи океан. 

В крайна сметка всеки на острова се скарва с всеки и започват да умират или изчезват хора. (Д-р Ритер също умира при неизяснени обстоятелства, уж ял развалено пиле, но бил вегитарианец... Някои източници твърдят, че любовницата му нарочно го е отровила.) 

През 2013 г. излиза филма The Galapagos Affair: Satan Came to Eden, режисиран от Дайна Голдфайн и Дан Гелър.

Фигурите на Радум показват първопроходците в сюрреалистични, мистериозни обстоятелства. Птица се опитва да отлети с месинговото тяло на човек. Женска фигура стои върху две човешки глави и сякаш издишва странна златна течност. Едно гигантско парче с форма на костенурка изобразява островната легенда за костенурка, която може да чете мислите на хората. Във фигурата на Радум черупката се използва като място за разпалване на огън. Според художника, посланието на експозицията е, че „можем да променим обкръжението си, но не можем да избягаме от себе си“.

Ето още от творчеството на Радум:


Още по темата:

Колко здраво жените стискат веригите, които ги оковават! Изкуство

Колко здраво жените стискат веригите, които ги оковават!

124 г. от рождението на майката на Скарлет О'Хара – Маргарет Мичъл

За паралелните вселени на войната и мира Изкуство

За паралелните вселени на войната и мира

Турски дигитален художник преплете два свята в невероятно въздействащ колаж

На 23 октомври идва „Най-смешното шоу завинаги навсякъде и само за вас” Изкуство

На 23 октомври идва „Най-смешното шоу завинаги навсякъде и само за вас”

„Заглавието е иронично, но и не е, тъй като живеем във века на рекламата“, намига Ива Тодорова

Черен кон ли умира там на белия сняг... Изкуство

Черен кон ли умира там на белия сняг...

На 79 г. си отиде Кирил Маричков

Разширих си клетката, за да не могат да ме дърпат и скубят Изкуство

Разширих си клетката, за да не могат да ме дърпат и скубят

На 92 г. почина големият български художник Иван Вукадинов

Подбрани филми за Земята и Космоса ще се излъчват безплатно в столични паркове Изкуство

Подбрани филми за Земята и Космоса ще се излъчват безплатно в столични паркове

На прожекциите в идните дни може да спечелите и брой на Списание 8

Това, което другите наричат лудост - за мен е единственият разумен начин да обичаш Изкуство

Това, което другите наричат лудост - за мен е единственият разумен начин да обичаш

Франзсоаз Саган: Нищо не предизвиква ревност така, както смехът

Картина на ван Гог разкрива дълбоко разбиране на природните феномени Изкуство

Картина на ван Гог разкрива дълбоко разбиране на природните феномени

Изследват дали художникът е изучавал процесите на атмосферната турбуленция или просто е бил крайно наблюдателен

Как умира лимоновото дърво Изкуство

Как умира лимоновото дърво

Когато бунтът на плодородието вещае погибел

40-ото издание на Аполония завърши с вълнуващ концерт на „Фондацията“ Изкуство

40-ото издание на Аполония завърши с вълнуващ концерт на „Фондацията“

Кирил Маричков беше удостоен със статуетката – знак на „Аполония“, за участието му през годините във Фестивала

Какво би било човечеството, ако не познаваше цветята? Изкуство

Какво би било човечеството, ако не познаваше цветята?

Мълчанието е елементът, в който великите неща се оформят, пише авторът на „Синята птица“

Виена търси нов оригинален прочит на валса „На хубавия син Дунав“ Изкуство

Виена търси нов оригинален прочит на валса „На хубавия син Дунав“

Обявен е международен конкурс за нестандартно изобразяване на вечната музика

Ален Делон: „Бих могъл да ударя човек, но не и животно“ Изкуство

Ален Делон: „Бих могъл да ударя човек, но не и животно“

Светът скърби за своя любимец от киното - мъжа с най-дълбокия син поглед и с най-пленителната усмивка

Х.Уелс: Всички имаме свои машини на времето Изкуство

Х.Уелс: Всички имаме свои машини на времето

Никой не би повярвал, че този свят е наблюдаван отблизо от интелекти, по-големи от човешкия