Подкрепете ни!




Изкуство4 ноември 2021

Можем да променим обкръжението си, но не можем да избягаме от себе си

„Аферата Галапагос" е зад скулптурата на мъжа, влачен от птица


Снимка: Youtube
Снимка: Youtube
Норвежецът от Осло Фредрик Радум е известен със своите събуждащи въображанието фигурални скулптури и със своите инсталации, които са вайръл из социалните мрежи от години. Но малцина са тези, които знаят истинската история зад съответната скулптура. Днес ще ви разкажем за влачения от птица прекършен човек. Тя е част от група бронзови скулптури на Радум, озаглавена Hacienda Paradise - Утопичният експеримент", изложена през 2017 г. в Galleri Brandstrup. Посветена е на истинската история на имиграцията на малка група от хора, исторически известна като „Аферата Галапагос“.

През 30-те години на миналия век, изтощени от несносното си съществуване, европейци напускат домовете си, за да започнат нов живот на островите Галапагос. Първите пристигнали имигранти в архипелага са немският лекар Фридрих Ритер и младата му любовница и бивша пациентка Доре Щраух.

Те се установяват на един от най-отдалечените острови, Флореана. Градят чифлика си от нулата с цената на неимоверни усилия - разчистват огромни камъни, облагородавят почвата, отглеждат зеленчуци и правят малка птицеферма. Двойката се превръща в атракция и жива легенда. Много кораби и яхти спират на брега на Флореана, за да посетят щастливите заселници.

Някои от посетителите се запалвали от идеята да останат и да започнат на острова нов живот, но тежките условия прогонвали и малцината, дръзнали да опитат - освен семейство Витмер от Германия (Хайнц Витмер пристига през 1931 г. със сина си тийнейджър и бременната си съпруга Маргрет). Д-р Ритер и Доре помагат на новодошлите в започването на нов живот. В цялата мистерия родът на Витмер остава на острова, след години труд в туристическият бизнес, който се предава от поколение на поколение. 

Следва и триумфалното акостиране на баронеса Елоиз фон Вагнер, която идва от Париж със своите „двама спътници“ и един слуга. Не след дълго баронесата и един от любовниците й изчезват безследно.

Какво се е случило остава загадка и до днес. 
Казват, че баронесата всяла раздор между броящите се на пръстите на двете ръце жители на острова. Интригантствала, за да скара Ритер и Витмер, любовниците си и да настрои всеки срещу всекиго. Тя приемала международните гости и представители на пресата, които стигали до Флореана. Мечтата й била да построи Hacienda Paradise - хотел, какъвто няма никъде по света. Жадната за могъщество жена съблазнява губернатора на Галапагос и успява да е в устите на хората и в заглавията на всички новини, които идват от Тихи океан. 

В крайна сметка всеки на острова се скарва с всеки и започват да умират или изчезват хора. (Д-р Ритер също умира при неизяснени обстоятелства, уж ял развалено пиле, но бил вегитарианец... Някои източници твърдят, че любовницата му нарочно го е отровила.) 

През 2013 г. излиза филма The Galapagos Affair: Satan Came to Eden, режисиран от Дайна Голдфайн и Дан Гелър.

Фигурите на Радум показват първопроходците в сюрреалистични, мистериозни обстоятелства. Птица се опитва да отлети с месинговото тяло на човек. Женска фигура стои върху две човешки глави и сякаш издишва странна златна течност. Едно гигантско парче с форма на костенурка изобразява островната легенда за костенурка, която може да чете мислите на хората. Във фигурата на Радум черупката се използва като място за разпалване на огън. Според художника, посланието на експозицията е, че „можем да променим обкръжението си, но не можем да избягаме от себе си“.

Ето още от творчеството на Радум:


Още по темата:

Картини излизат от рамките си и оживяват в Лондон Изкуство

Картини излизат от рамките си и оживяват в Лондон

Посетителите на четири галерии стават част от сюжета на 42 световноизвестни платна

Съществуват ли невидими хора? Според науката не, според късото кино – да. Изкуство

Съществуват ли невидими хора? Според науката не, според късото кино – да.

Вижте новия подбор на „Кинематограф“ и може да спечелите брой на Списание 8

Твоя единствена радост да бъде радост да даваш… Изкуство

Твоя единствена радост да бъде радост да даваш…

Три стихотворения за женската същност

Музеят Ел Прадо променя текстовете, описващи картините Изкуство

Музеят Ел Прадо променя текстовете, описващи картините

Целта е да не се засягат хората с увреждания

Всичко е любов Изкуство

Всичко е любов

В памет на Иван Иванов (16 декември 1951 - 31 януари 2024)

„Зима“ – късометражна песен за сняг и лед Изкуство

„Зима“ – късометражна песен за сняг и лед

Кинематограф ни повежда на кино пътешествие сред студовете на планетата

Няма такова нещо като прошка, хората просто имат къса памет Изкуство

Няма такова нещо като прошка, хората просто имат къса памет

Тайните истини на вселената според „истинския детектив“ Ръст Коул

Нас ще ни погуби свободата, която разрешаваме на другите и на себе си Изкуство

Нас ще ни погуби свободата, която разрешаваме на другите и на себе си

103 години от рождението на един от най-големите следвоенни писатели – Фридрих Дюренмат

Любовта започва с големи чувства и завършва с дребни кавги Изкуство

Любовта започва с големи чувства и завършва с дребни кавги

Андре Мороа: „Животът е кратък – това е разбираемо, но в сравнение с кое?“

Белведере показва онлайн 626 изложби от последните 100 години Изкуство

Белведере показва онлайн 626 изложби от последните 100 години

Всяка експозиция от сега нататък ще бъде включена във виртуалната хроника

Повей, буйни мой ветре и всяка болка в нас с обич разпилей Изкуство

Повей, буйни мой ветре и всяка болка в нас с обич разпилей

Преди 52 години си отива от този свят незабравимата Паша Христова

До 7 януари е изложбата на Златю Бояджиев в Двореца Изкуство

До 7 януари е изложбата на Златю Бояджиев в Двореца

12 зали представят творбите на големия български художник

За първи път в България: Мюзикълът „Звукът на музиката“ на сцената на Софийската опера Изкуство

За първи път в България: Мюзикълът „Звукът на музиката“ на сцената на Софийската опера

Премиерата е на 9 януари 2024 г., следващите спектакли са на 10,16, 17, 30 и 31 януари