Масовото безумие идва от отричането на това, което всеки знае, че е истина
Проблемите на човечеството не са трудни за решаване, нужно е обаче съгласие между хората
Кадър от филма "1984", реж. Макъл Редфорд
Поантите в текстовете му са борбата с консумацията, взаимозависимостта и как митът и трактовката му влияят върху културата. Според Айзенщайн глобалната култура е потопена в деструктивна „история за разединение“, а една от основните цели на неговото творчество е да представи алтернативна „история на преплитането“.
Бихме искали да мислим, че реагираме по-рационално и по-ефективно от нашите неуки предци. Вместо това ние възпроизвеждаме вековни социални драми и суеверия, облечени в дрехите на съвременната митология. Нищо чудно, защото най-сериозната криза, пред която сме изправени, не е нова.
Общото между всички тези лесни решения обаче е, че те изискват съгласие между хората. Почти няма ограничение за това, което ако обществото е обединено и единно, действайки в заедност, може да постигне. Ето защо всеобхватната криза на нашето време - по-сериозна от екологичния срив, по-сериозна от икономическия срив, по-сериозна от пандемията - е поляризацията и фрагментацията на гражданското общество. С кохерентността всичко е възможно. Без него няма нищо.
Покойният философ Рене Жирар вярва, че това винаги е било вярно: още от праисторически времена най-голямата заплаха за обществото е сривът в сближаването. Теологът С. Марк Хайм елегантно излага тезата на Жирар: „Особено в зародиш, социалният живот е крехка издънка, фатално подложена на язвите на съперничеството и отмъщението. При липса на закон или правителство ескалиращите цикли на отмъщение са първоначалната социална болест. Без да намери начин да се лекува, човешкото общество едва ли може да оцелее."
Тъжното добро в това лошо нещо е, че всъщност работи. В хода на убийството общностите откриват, че тази внезапна война на всички срещу един ги е избавила от войната на всеки срещу всички. Жертването на един човек като изкупителна жертва освобождава предстоящите действия на възмездие. Той „изчиства въздуха“. Внезапният мир потвърждава отчаяните обвинения, че жертвата е стояла зад кризата от самото начало. Ако смъртта на изкупителната жертва е решението, то трябва да е причината. Смъртта има такъв помиряващ ефект, че изглежда жертвата трябва да притежава свръхестествена сила. Така жертвата става престъпник, бог или и двете, запомнени в мита.
Натрупването на реципрочно насилие и анархия, предшестващо тази резолюция, беше описано от Жирар в неговия шедьовър „Насилието и свещеното“ като „жертвена криза“. Разделенията разпалват обществото, насилието и отмъщението ескалират, хората пренебрегват обичайните ограничения и морал, а социалният ред се разтваря в хаос. Това завършва с преход от реципрочно насилие към единодушно насилие: мафията избира жертва (или клас жертви) за клане и в този акт на универсално съгласие възстановява обществения ред.
Масовото безумие идва от отричането на това, което всеки знае, че е истина. Всяко човешко същество знае, макар и несъзнателно, че ние не сме ролите и персонажите, които заемаме в културната драма на живота. Знаем, че правилата на обществото са произволни, създадени така, че шоуто да може да се изиграе до края му. Не е лудост да влезеш в това шоу, да се натъжиш и да си натовариш часа на сцената. Подобно на актьор във филм, ние можем всеотдайно да играем ролите си в живота. Но когато актьорът забрави, че играе и се изгуби толкова напълно в ролята си, че не може да се измъкне от нея, като обърка филма с реалността, това е психоза. Без отдих от конвенциите на социалния ред и без почивка от нашите роли в него, ние също полудяваме.
Още по темата:
Видях колко е прекрасна нашата планета, нека да я пазим!
63 години от първия полет на човек в Космоса
Как едно затъмнение спаси Христофор Колумб и моряците му от гибел
Историята на една шашма от 29 февруари 1504 г. в Ямайка
Как древните цивилизации са реагирали на затъмненията
Предците ни смятали, че небесните явления са послания от боговете, знак за прекратяване на война или напускане на местообитание
Средновековните жени са използвали неофициални социални мрежи
Споделяли здравословни проблеми и медицински съвети, точно както и днес
Когато небето и Земята си прощават
На Сирни заговезни, или Прошкинден искаме и даваме прошка, за да сме с чисти сърца и в мир
Не отстъпваме. Умираме на място до последния човек.
Шипченската епопея: „Хора ли отбиваха атаките на противника – смъртни ли са те?”
Баба Марта не е баба!
Тя е булка, мартеницата е разветият й сватбен чаршаф. Пижо и Пенда са нашите Ин и Ян.
Какво щеше да се случи, ако нямаше високосни години
Ако нямате календар за 2024 г., можете да ползвате от 1996-а или от 1968-а
Концесионери посягат на светилището на Асклепий в земите на манастира „Св. Св. Петър и Павел“
Историци и археолози с петиция срещу решението в местността „Хайдушко кладенче“ да се добиват инертни материали
Трифоновден – 1 или 14 февруари?
В празничността на тези дни могат да бъдат различени много предхристиянски вярвания, които нашият народ е съхранил
И преди 300 г. да си кръчмар, кафеджия, аптекар и пивовар е било доходоносно
Кратка ретроспекция на най-разпространените професии през XVIII век
Атанас си мина и зимата замина
В българските народни представи св. Атанас бил един от шестимата братя юнаци, които си поделили небето и земята в началото на света
Българин с българин не може да се разбере. Те все гръмогласят.
106 години от смъртта на Константин Иречек
Народе, кълве те секи, кой отде помине – и турчин, и поп, и дявол...
Яворов: Истинската вяра е да умреш като Ботев за една идея, дори когато знаеш, че е предварително обречена
Пет древни тълкувания за символа на Дървото на живота
Красивият символ на Творението присъства в много култури от векове
Коледа с врага
И през Първата, и през Втората световна война сражаващи се от двете страни слагат оръжие и празнуват заедно