Подкрепете ни!




История5 юли 2022

Гладният и с грях ще се засити

Всяко село имало своя грехоядец и той присъствал на всяко погребение

Гладният и с грях ще се засити


През XVIII и XIX век в Англия и Шотландия яденето на грях било професия. Просяците, бедните и най-вече онези, които давали мило и драго за залък хляб, „изяждали“ греховете на страдащите или мъртвите.

Когато човек от семейството бил на прага на смъртта или вече го бил прекрачил, идвал грехоядецът, за да облекчи страданията му или да го избави от земните му падения, така че той да поеме по небесния път неопетнен. За целта той слагал парче хляб и чаша бира или вино на гърдите на грешния. След това изяждал хляба и изпивал течността, а заедно с тях поемал и чуждия грях.

Как се появили грехоядците?
Произходът на зловещата практика остава загадка. Знаем само, че практиката била разпространена през XVIII и XIX век сред отделни християнски общности. Грехоядците били низвергнати от църквата, но въпреки това тя следяла за действията им заради „злото“, което предполагала професията им. В своята книга „Дарът на страданието“ Ингрид Харис допуска, че яденето на грях се е прилагало и в протестантството като заместител на забравените католически ритуали за изповед и опрощение.

Грехоядците често изслушвали изповедите на умиращите, за да са сигурни, че са изпълнили докрай дълга си и отиващият си е чист. Това било особено важно, когато смъртта или страданието настъпвали внезапно и грешният нямал време да се покае. Други историци предполагат, че тази традиция по странен начин имитира обичая да се раздава хляб на бедните след нечия кончина. Някои пък смятат, че тази практика подражава на еврейската традиция, при която по време на еврейския празник Йом Кипур се пуска коза на свобода в пустинята с вярата, че заедно с животното се освобождава и грешникът от неговите зли прояви.

Практикуващите тази професия били на по-ниско стъпало дори от селяните в социалната прослойка. Смятало се, че тези „злодеи“ ставали все по-лоши и мрачни след всеки „работен ден“. Всяко село имало своя грехоядец и той присъствал на всяко погребение. Те били социални изгнаници, неприети от никоя религиозна общност. За своята работа получавали нищожните шест пенса или два шилинга. Това било сделка с дявола – отричали се от душата си, получавайки в замяна парче хляб и греховете на цял един живот.

През XX век професията на греха започнала да замира. По ирония на съдбата ролята на грехоядците поели свещениците. Не са останали много доказателства от онези грешни вечери, вероятно заради езическия им произход. Едва ли някой се съмнява в срама, който са изпитвали хората тогава, общувайки с грехоядците. Вероятно това е и причината, веднъж освободили някой грешник, те никога отново да не бъдат канени в този дом.

Източник

Още по темата:

Видях колко е прекрасна нашата планета, нека да я пазим! История

Видях колко е прекрасна нашата планета, нека да я пазим!

63 години от първия полет на човек в Космоса

Как едно затъмнение спаси Христофор Колумб и моряците му от гибел История

Как едно затъмнение спаси Христофор Колумб и моряците му от гибел

Историята на една шашма от 29 февруари 1504 г. в Ямайка

Как древните цивилизации са реагирали на затъмненията История

Как древните цивилизации са реагирали на затъмненията

Предците ни смятали, че небесните явления са послания от боговете, знак за прекратяване на война или напускане на местообитание

Средновековните жени са използвали неофициални социални мрежи История

Средновековните жени са използвали неофициални социални мрежи

Споделяли здравословни проблеми и медицински съвети, точно както и днес

Когато небето и Земята си прощават История

Когато небето и Земята си прощават

На Сирни заговезни, или Прошкинден искаме и даваме прошка, за да сме с чисти сърца и в мир

Не отстъпваме. Умираме на място до последния човек. История

Не отстъпваме. Умираме на място до последния човек.

Шипченската епопея: „Хора ли отбиваха атаките на противника – смъртни ли са те?”

Баба Марта не е баба! История

Баба Марта не е баба!

Тя е булка, мартеницата е разветият й сватбен чаршаф. Пижо и Пенда са нашите Ин и Ян.

Какво щеше да се случи, ако нямаше високосни години История

Какво щеше да се случи, ако нямаше високосни години

Ако нямате календар за 2024 г., можете да ползвате от 1996-а или от 1968-а

Концесионери посягат на светилището на Асклепий в земите на манастира „Св. Св. Петър и Пав История

Концесионери посягат на светилището на Асклепий в земите на манастира „Св. Св. Петър и Павел“

Историци и археолози с петиция срещу решението в местността „Хайдушко кладенче“ да се добиват инертни материали

Трифоновден – 1 или 14 февруари? История

Трифоновден – 1 или 14 февруари?

В празничността на тези дни могат да бъдат различени много предхристиянски вярвания, които нашият народ е съхранил

И преди 300 г. да си кръчмар, кафеджия, аптекар и пивовар е било доходоносно История

И преди 300 г. да си кръчмар, кафеджия, аптекар и пивовар е било доходоносно

Кратка ретроспекция на най-разпространените професии през XVIII век

Атанас си мина и зимата замина История

Атанас си мина и зимата замина

В българските народни представи св. Атанас бил един от шестимата братя юнаци, които си поделили небето и земята в началото на света

Народе, кълве те секи, кой отде помине – и турчин, и поп, и дявол... История

Народе, кълве те секи, кой отде помине – и турчин, и поп, и дявол...

Яворов: Истинската вяра е да умреш като Ботев за една идея, дори когато знаеш, че е предварително обречена

Пет древни тълкувания за символа на Дървото на живота История

Пет древни тълкувания за символа на Дървото на живота

Красивият символ на Творението присъства в много култури от векове

Коледа с врага История

Коледа с врага

И през Първата, и през Втората световна война сражаващи се от двете страни слагат оръжие и празнуват заедно



.