Подкрепете ни!




История5 януари 2021

Размножаването днес е все едно да продаваш места на потъващ кораб

Модерната напоследък идея да спрем да се възпроизвеждаме има корени дълбоко в миналото

Кадър от филма ”Генезис”, 2010, реж. Кристофър Нолан
Кадър от филма "Генезис", 2010, реж. Кристофър Нолан


„Преди петдесет години стигнах до заключението, че най-доброто нещо за планетата ще бъде мирно премахване на човешкото съществуване. Ние причиняваме изчезването на стотици хиляди други видове. След като ни няма, вярвам, че екосистемите ще бъдат възстановени и ще има достатъчно от всичко. Няма повече борба за ресурси. Идеята не беше приета толкова добре, колкото се надявах." Това е философията на Лес Найт, основателя на Движението за доброволно изчезване на човека. Найт е с вазектомия от десетилетия. Размножаването днес е моралният еквивалент на продажбата на места на потъващ кораб, казва той в едно свое интервю за The Guardian от януари.

Дейвид Бенатар може би е най-песимистичният философ в света. Определя се като „антинаталист“ и вярва, че животът е толкова лош, толкова болезнен, че хората трябва да спрат да имат деца, ако са запазили в себе си дори капка състрадание. „Докато добрите хора полагат всички усилия, за да пощадят децата си от страдания, изглежда малко от тях забелязват, че единственият гарантиран начин за предотвратяване на всички страдания на децата им е да не се създадат тези деца на първо място“. Това пише Бенатар в книгата си от 2006 г., озаглавена „По-добре никога да не съм бил: вредата от съществуването" Според Бенатар възпроизвеждането е жестоко и безотговорно - не само защото ужасна съдба може да сполети всеки, а защото самият живот е „пронизан от лошото“. Отчасти поради тази причина той смята, че светът би бил по-добро място, ако разумният живот изчезне изобщо.

Мислите, че модерната днес идея да спрем да се възпроизвеждаме и да умрем колкото се може по-скоро, за да очистим планетата от рода човешки и да дадем възможност на новите видове да се разпространяват наволя, е плод на „свободомислието" на екологични безделници, които се чудят какво ново да измислят? Нека погледнем в миналото. 

Преди около 1600 години Свети Августин предлага на хората да спрат да се размножават. Подбудите му обаче са малко по-различни. Той смята, че така по-бързо ще дойде времето на Страшния съд, а след него и вечната радост в отвъдното. Обаче ако не вярвате в задгробния живот, предложението на Свети Августин няма да ви хареса. 
Целта на днешните фенове на Найт и Бенатар е отиващите си от този свят без поколение да бъдат водени единствено от мотива „премахване на страданието от природата". 

Вероятно първият човек, който се застъпва за изчезването на хората по този начин, е Артър Шопенхауер, пише The Coversaion. Той направил това преди 200 години, през 1819 г., призовавайки да „пощадим“ „идващите поколения“ от „тежестта на съществуването“. Шопенхауер възприема съществуването като болка, затова вярва, че трябва да спрем да създаваме хора.„Човешката раса ще измре“ - е логичната прогноза на философа, ако човечеството приеме революционното му предложение.

Ученикът на Шопенхауер, Едуард фон Хартман, роден през 1842 г. стига по-далеч. Хартман укорява Шопенхауер, че мисли за проблема със страданието само в местен и временен смисъл. Визията на неговия предшественик за изчезването на човека „чрез сексуална континенция“ не би била достатъчна. Хартман е убеден, че след няколко еона друг самосъзнателен вид ще се развие отново на Земята. Това просто би „увековечило мизерията на съществуването“.

Хартман вярва, че животът съществува и на други планети. И ако се сложи край на страданието на Земята с измирането на човешката раса, това няма да спаси от мъки другите видове живот по далечните планети. И така, вместо само да унищожаваме собствения си вид, Хартман ни предлага като на интелигентни да намерим начин да премахнем страданието повсеместно и завинаги. Той вярва, че от човечеството зависи да „унищожи“ Вселената: наш дълг е, пише той, да „накараме целия космос да изчезне“.

Философията на Хартман е очарователна. Освен това е невъобразимо погрешна. Това е така, защото той бърка изкореняването на страданието с изкореняването на страдащите. Смесването на тези две понятия води до луди видения за омницид. За да се отървете от страданието, не е нужно да се отървете от страдащите: вместо това можете да опитате да премахнете причините за болката. Ние трябва да премахнем страданието, а не страдащия, пише Томас Мойнихан, изследовател от Института за бъдещето на човечеството към Университета в Оксфорд.

Всъщност, докато наоколо има интелигентни същества, има поне възможност за радикално премахване на страданието. Философи като Дейвид Пиърс дори твърдят, че в бъдеще технологии като генното инженерство ще могат изцяло да го премахнат, премахвайки болката от Земята. С правилните намеси, твърди Пиърс, хората и нечовеците биха могли да бъдат управлявани от „градиенти на блаженство“, а не от лишаване и болка. Според Пиърс хората на бъдещето ще бъдат силно мотивирани просто като преследват редица възвишени радости, вместо да избягват негативното чувство. Той твърди, че в далечното бъдеще нашите потомци биха могли да направят същата промяна върху други биосфери, в цялата наблюдаема Вселена.

Още по темата:

Видях колко е прекрасна нашата планета, нека да я пазим! История

Видях колко е прекрасна нашата планета, нека да я пазим!

63 години от първия полет на човек в Космоса

Как едно затъмнение спаси Христофор Колумб и моряците му от гибел История

Как едно затъмнение спаси Христофор Колумб и моряците му от гибел

Историята на една шашма от 29 февруари 1504 г. в Ямайка

Как древните цивилизации са реагирали на затъмненията История

Как древните цивилизации са реагирали на затъмненията

Предците ни смятали, че небесните явления са послания от боговете, знак за прекратяване на война или напускане на местообитание

Средновековните жени са използвали неофициални социални мрежи История

Средновековните жени са използвали неофициални социални мрежи

Споделяли здравословни проблеми и медицински съвети, точно както и днес

Когато небето и Земята си прощават История

Когато небето и Земята си прощават

На Сирни заговезни, или Прошкинден искаме и даваме прошка, за да сме с чисти сърца и в мир

Не отстъпваме. Умираме на място до последния човек. История

Не отстъпваме. Умираме на място до последния човек.

Шипченската епопея: „Хора ли отбиваха атаките на противника – смъртни ли са те?”

Баба Марта не е баба! История

Баба Марта не е баба!

Тя е булка, мартеницата е разветият й сватбен чаршаф. Пижо и Пенда са нашите Ин и Ян.

Какво щеше да се случи, ако нямаше високосни години История

Какво щеше да се случи, ако нямаше високосни години

Ако нямате календар за 2024 г., можете да ползвате от 1996-а или от 1968-а

Концесионери посягат на светилището на Асклепий в земите на манастира „Св. Св. Петър и Пав История

Концесионери посягат на светилището на Асклепий в земите на манастира „Св. Св. Петър и Павел“

Историци и археолози с петиция срещу решението в местността „Хайдушко кладенче“ да се добиват инертни материали

Трифоновден – 1 или 14 февруари? История

Трифоновден – 1 или 14 февруари?

В празничността на тези дни могат да бъдат различени много предхристиянски вярвания, които нашият народ е съхранил

И преди 300 г. да си кръчмар, кафеджия, аптекар и пивовар е било доходоносно История

И преди 300 г. да си кръчмар, кафеджия, аптекар и пивовар е било доходоносно

Кратка ретроспекция на най-разпространените професии през XVIII век

Атанас си мина и зимата замина История

Атанас си мина и зимата замина

В българските народни представи св. Атанас бил един от шестимата братя юнаци, които си поделили небето и земята в началото на света

Народе, кълве те секи, кой отде помине – и турчин, и поп, и дявол... История

Народе, кълве те секи, кой отде помине – и турчин, и поп, и дявол...

Яворов: Истинската вяра е да умреш като Ботев за една идея, дори когато знаеш, че е предварително обречена

Пет древни тълкувания за символа на Дървото на живота История

Пет древни тълкувания за символа на Дървото на живота

Красивият символ на Творението присъства в много култури от векове

Коледа с врага История

Коледа с врага

И през Първата, и през Втората световна война сражаващи се от двете страни слагат оръжие и празнуват заедно



.