Самозаблудата, че ще станем идеални
Трябва да сме наясно с машинациите на егото, разказва психотерапевтът Енглер в статия от сборника си „Будизъм и психотерапия“
В традиционния азиатски будизъм има нещо подобно. Такова отношение към целта на духовната практика антропологът Мелфорд Спиро нарича „каматически будизъм“ - когато практикуващият решава, че целта „вътрешна свобода“ в този живот не може да бъде достигната и вместо да се движи към целта, той решава да трупа заслуги, за достигане на „по-добро“ прераждане. Мотивацията му е самозаблуда – че ако следващият му живот е „по-добър“, той ще има повече възможности да практикува освобождаване. В азиатския будизъм това е честна и допустима позиция, тъй като условията на живот на практикуващия могат да не са в подкрепа на практиката.
Но очакването на „по-добро“ прераждане, също както и очакването на времето, когато ще ни стане по-добре, могат да се тълкуват като рационализация за избягване на тежките усилия, необходими за големите промени.
Странно е, чак не е за вярване, но наистина без да го съзнаваме, можем да използваме духовната си практиа, посветена на избавянето от егото за неговото заздравяване.
Странно, странно...Колко да е странно...
Всъщност ще намерите ли в живота си нещо, което да не сте поставяли или да не може да се постави, за да обслужва неврозите ви? Аз го направих в самото начало на будиската си практика. Една от моите части откликна непредвидено на Първата благородна истина – истината за страданието. Моята осъзната (и в определен смисъл искрена и правилна) реакция беше такава: „Слава Богу, най-сетне някой да каже нещо за това!“
„Страданието“ отговаряше на потребностите на егото, идеално обясняваше злините в този живот и предлагаше внимателно подбрани лекарства.
„Идеално“ беше любимата дума на майка ми. В нейния светоглед, а също така и в нашия дом, нямаше място за несъвършенството или нещастието. Потрябваха ми много години терапия, преди да разбера как това дълбоко и мрачно чувство е резонирало върху мен с Истината за страданието. Удоволствието, което майка ми и аз самият сме намирали в страданието, ни даваше лост за въздействие, власт над другите, а също така ефективно изкупуваше вината...Без разбиране на тези неосъзнавани мотиви Първата благородна истина дълго време оправдаваше и поддържаше моите невротични нужди.
Простичко е: иска ни се да вярваме, че духовната практика е изключение от правилата. Искаме гаранции, че има един път и ако ние сме на него – няма как да сбъркаме. Че ако сме в „правия път“ сме неуязвими. Че нашата способност към самозаблуда и самосаботаж ще изчезне. Че духовният път е една практика, която ако спазваме можем да сме уверени, че ще „сработи”...
Фактите ни казват, че няма нищо такова. Не съществува такава практика или метод за медитация, независимо за кой сектор на духовното става дума, които да не са докоснати от тревоги, потребности, закостенелости, убеждения, емоционални патерни или от динамиката на нашата лична история и нашия характер.
В крайна сметка ние, както и преди, трябва да работим с онези части от себе си, които сме се надявали да изгубим с помощтта на духовната практика.
Не, просветлението ги открива! Преди достигането му ние можем да иногрираме или рационализираме недостатъците си, но след излизане на Пътя, това вече е невъзможно. Слабостите ни стават до болка очевидни. Очевадни. В същото време се развива стремителна решимост те да бъдат отстранени. Нищо не може „да почисти“ емоциите с един замах. Когато се докоснем до просветлението следва перманентна тренировка за почистване на емоциите. За да може поведението ни да се съгласува с нашите разбирания. Осъзнаването на този момент и от изключителна важност за духовното ни развитие.
Прочети още:
Жив ли е мъртвият будистки монах?
Хамбо Лама умира през 1926 г., тялото му е със запазени жизнени показатели до днес
Първо си простете всичките свои недостатъци
Ако хленчите и се оплаквате, провалите ще се повтарят отново и отново
Горделивостта е коренът на всички човешки грехове
Сергей Лазарев: Ако човек е скромен, той трябва в същото време да бъде искрен и безстрашен
Губещите се надяват. Победителите вярват.
Дан Валдшмид: Надеждата ви позволява да поемете по лесния път
Интелигентността е донякъде генетично обусловена, но това не е извинение за мързела
9 мита, в които вероятно все още вярвате
Душата се нуждае от Егото
Без него в нас няма безопасно място, където да поставим плодовете на нашия растеж, казва Каръл Пирсън
Колко несигурни сте в себе си?
Несигурността е сложна емоция, което често се крие зад привидно нормално поведение
Осъзнато дишане – всяка глътка въздух носи щастие
При издишане пък споделяте животворна енергия с другите, казва Хик Нат Хан
Позволете на ума си да допусне грижовната фигура, която ви закриля
Техника за среща с вашите духовни водачи
Красотата на една жена с годините само расте!
Изпитани във времето съвети за красота от Сам Левинсън
Ти току-що пречупи детето си. Браво!
Дан Пиърс: Татковци, време е да покажем на децата си, че ги обичаме и да го правим постоянно
За да създадете реалност, съсредоточете се отвъд резултата
Човекът не е изплел мрежата на живота – той е просто нишка в нея
Това, което ви дразни, ви контролира
Вадим Зеланд обяснява как да насочим мислите си, за да променим нашия слой на реалността
Чувствам се като чужд – и на себе си, и за света
Кризата на егото всъщност е самата искра, която често е необходима, за да запалим вътрешен огън
Когато невъзможното стане възможно
Кастанеда: Нямаш никакво време и въпреки това си заобиколен от вечността
Ба дзъ: 8 знака на съдбата
Древната даоистка карта ни води към истинската ни същност и цел